Ett medborgarförslag om att röja upp i växtligheten kring forten i Bodens kommun har lett till en dialog om skötseln.

​Medborgarförslag som öppnar upp

Göran Honkamaa påpekade för Bodens kommun att buskar hade växt upp på de olika bergforten. Han föreslog att kommunen skulle kontakta Statens Fastighetsverk. Nu har medborgarförslaget lett till att kommunen och fastighetsverket inlett en dialog om den yttre skötseln av forten.

- Vi är helt överens om att vårt kulturarv ska skötas på ett bra sätt, säger kommunstyrelsens ordförande Claes Nordmark.

Sedan 1998 är Bodens fästning byggnadsminnesförklarad. Skyddet omfattar alla fem forten till det yttre. Två av forten, Rödberget och Södra Åberget, ska dessutom bevaras i sin helhet. Bland annat ska samtliga forthjässor vara väl synliga. Ansvaret för förvaltningen ligger hos Statens Fastighetsverk.

Göran Honkamaa noterade att buskar börjat växa upp på forten. Då lämnade han in ett medborgarförslag med innebörden att kommunen skulle kontakta Statens Fastighetsverk (SFV) för att stoppa förbuskningen. Kommunen tog fasta på förslaget och under försommaren träffades parterna i Boden.

- Kommunen och SFV är helt överens om vikten av att vårt kulturarv sköts på ett bra sätt till glädje både för bodensarna och våra besökare, kommenterar kommunstyrelsens ordförande Claes Nordmark.

Ett konkret resultat av medborgarförslaget är att SFV gör en genomgång tillsammans med sin entreprenör för att säkerställa att skötseln uppfyller skyddsföreskrifternas krav. Under hösten fortsätter dialogen kring bergforten. Då kommer även representanter för besöksnäringen att bjudas in.

För närmare information kontakta:
Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande, 0921-62111

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. 2018 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.