Militärhistoria och Norrland med Lars Gyllenhaal och PO Tidholm under Eyvind2016

Lars Gyllenhaal började intressera sig för svenskars krigsdeltagande under tonåren, när han blev medveten om att han hade släktingar som stridit i bland annat amerikansk, brittisk och tysk tjänst. Tillsammans med James F Gebhardt har han skrivit Slaget om Nordkalotten, och med Lennart Westberg som medförfattare har han skrivit den storsäljande boken Svenskar i krig 1914-1945 (2004) samt uppföljaren Svenskar i krig 1945-2015 (2015).

- Att Lars Gyllenhaal medverkar med sin erfarenhet av militärhistoria känns extra kul med tanke på Boden som militärstad, säger projektledare Linda Rönnbäck

PO Tidholm är journalist och kulturkritiker, född och bosatt i Hälsingland. Tidholm har i sitt arbete ofta återkommit till Norrland. 2012 kom boken Norrland där han samlade ett urval av sina essäer och reportage. Boken blev mycket uppmärksammad, fick övervägande god kritik och lyckades åter väcka liv i den hundraåriga "Norrlandsfrågan". Boken har getts ut i en reviderad upplaga 2014.

Sedan 2014 gör han Norrlandspodden tillsammans med journalisten Sofia Mirjamsdotter.

Tidholm turnerar flitigt som föreläsare där han diskuterar glesbygd, global ekonomi, stadsutveckling och Norrlandsfrågan

-PO Tidholm är en mycket efterfrågad författare och föreläsare. Nu tar han sig tid att komma till Boden och det är jag mycket tacksam för, fortsätter Linda Rönnbäck

Sedan tidigare är det klart att Martina Haag, Håkan Nesser, Tove Alsterdal, Mattias Alkberg, Henrik Fexeus, Therese Henriksson, Johanna Lindbäck, Gunnar Westrin , Johan Lewenhaupt, Ann-Helen Laestadius, Mats Tormod, Lina Stoltz, Bea Uusma, Andrea Lundgren, Anna Munyua och Ulla Brännström Englsperger, Emil & Daniel Norberg, Karl Petersen, Mirka Siwek & Tommy Eriksson medverkar i Eyvind2016.

Kontaktperson: Linda Rönnbäck
E-post: linda.ronnback@boden.se