Carl-Göran Olofsson tittar till honungsbina i vårt nya samhälle på stadshustaket.

Nu öppnar vi Biförvaltningen

Vi har placerat en bikupa på stadshusets tak. Det är är en del i vårt lokala miljöarbete, och vårt arbete med att nå de globala hållbarhetsmålen.

– Det finns flera studier och rapporter som visar på att insekterna försvinner i ganska snabb takt. Både arterna och antalet insekter minskar drastiskt och därför krävs det åtgärder på flera fronter, säger Sara Chlot, miljöstrateg Bodens kommun.

Insekterna är oerhört viktiga för att våra ekosystem ska fungera som de ska. Med en bikupa på taket vill vi både belysa frågan och hjälpa honungsbina lite på traven.

– Pollinatörer behövs, de är ju grunden till våran mat. Pollinatörerna är ju de som bygger upp det vi behöver. Ett bisamhälle gör också sin verkan, säger Carl-Göran Olofsson, biodlare och ansvarig för skötseln av den kommunala bikupan.

Av hänsyn till insektslivet har Parkenheten också väntat särskilt länge med att klippa många grönytor i sommar.

Vi kommer inom de närmaste dagarna hålla en invigning för bikupan, som vi gett namnet Biförvaltningen, och media är då välkomna. Vi återkommer med datum inom kort.

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. 2018 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.