Björkdungens förskola

Pressinbjudan med hopp

Invigningstal hålls bland annat av utbildningsnämndens ordförande Sara Nilsson Bruun (S) och kommunalrådet Claes Nordmark (S) men det bjuds också på musik, dans och barnsång.

För media finns barn med godkännande att intervjua och de barn som är på scen får fotograferas och filmas. Önskar ni intervjua något barn hänvisar Jennie Lindgren, biträdande förskolechef vid Björkdungen, er till dessa barn. Övriga barn får inte fotas/filmas.

Ytterligare talare/personer som finns på plats för möjlig intervju är:

Magnus Åkerlund, skolchef

Bertil Sundström, för och grundskolchef

Linda Lundborg, rektor Björkdungen

Den utvecklingen som pågår av förskolor och skolor är den största ekonomiska satsningen på kvalitativ utveckling som gjorts för barn och unga i Bodens kommun, en satsning på 250 miljoner kronor. De nya förskolorna är miljövänliga och pedagogiskt utmanande för våra barn. Tillsammans med förskolechefer, rektorer och förskollärare har utbildningsförvaltningen jobbat fram verksamhetsidén. Befolkningen kommer att öka till 30 000 invånare år 2025 enligt samhällsbyggnadskontorets prognos. Samtidigt har kommunfullmäktige beslutat att minska barngrupperna till 15 platser per avdelning, något som innebär ett ökat behov av nya förskolor. I Sävast förbereder vi för Lunda förskola med 8 avdelningar som beräknas öppna år 2021. Även en ny förskola på Sandenområdet och i Trångfors kommer bli verklighet inom de närmaste åren.

Datum: Fredag 30 augusti kl 09:00. Adress: Sergeantsgatan 1, Boden

Pressansvarig vid frågor innan invigning: Maria Lindgren telefon 070 233 50 16

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. 2018 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.