Huset vid vägens slut – om tiden då Vrångsholmen var ett skyddshem

Vrångsholmen var i början av 1900-talet ett skyddshem där pojkar, vars föräldrar hade problem, skulle räddas från stadslivets faror genom att fostras i en sund och lantlig miljö. Huset byggdes omkring 1910 och är beläget i norra Bohuslän strax söder om Strömstad. Utställningen, som visas på Bohusläns museum 19 mars - 29 maj, består av arkivmaterial och bilder från Vrångsholmen samt material från några av de pojkar som vistades på skyddshemmet. Torsten Sigfridsson från Uddevalla har också bidragit med material utifrån sin forskning om Vrångsholmen.

Vrångsholmen är ett väl bevarat exempel på förra sekelskiftets pedagogiska och sociala metoder för att korrigera barn i riskzonen. Huset byggdes omkring år 1910 av Räddningsinstitutet på Hisingen åt vanartiga pojkar från Göteborgsstad. Vrångsholmen kallades för "skyddshem" och var i bruk fram till år 1938. Meningen var att pojkar till föräldrar som hade problem skulle räddas från stadslivets faror genom att fostras i en sund lantlig miljö.

Föreningen Vrångsholmen visar från den 19 mars fram till 29 maj på Bohusläns museum en mindre utställning med arkivmaterial och bilder från Vrångsholmens period som skyddshem. Torsten Sigfridsson från Uddevalla har bidragit med material utifrån sin forskning om Vrångsholmen. Utställningen består också av material från några av de pojkar som vistades på skyddhemmet.

Utställningen är producerad av Bengt Franzén som är ordförande i föreningen Vrångsholmen och producent Mats Brunander.

Utställningen visas på Bohusläns museum 19 mars – 29 maj 2016

Plats: Bohusläns museum, övre våningen.
Invigning: Lördag 19 mars kl.12:00
Bengt Franzen, ordförande för Föreningen Vrångsholmen samt Mats Brunander, utställningsproducent inviger utställningen

För frågor om utställningen kontakta:
Sofie Henryson
Utställnings-och programantikvarie, Bohusläns museum
sofie.henryson@bohuslansmuseum.se

Efter utställningen på Bohusläns museum kommer miniutställningen att flyttas till Vrångsholmen.

Om fastigheten Vrångsholmen:

Vrångsholmen är ett gammalt hus, snart 100 år, beläget i norra Bohuslän strax söder om Strömstad. Husets ägs av stiftelsen Vrångsholmen och verksamheten drivs av föreningen Vrångsholmen. Stiftelsen Vrångsholmen bildades sommaren 1981 i samband med förvärvet av fastigheten Vrångsholmen. Stiftelsens huvudman är ideella föreningen Vrångsholmen.

Föreningens och stiftelsens syften förenas kring konstnärlig och pedagogisk verksamhet. Under åren har bildkonstnärer, konsthantverkare, musiker, dansare och arkitekter nyttjat lokalerna för olika verksamheter som egen konstnärlig produktion, kurser, repetitioner och konferenser. Kurser och pedagogisk verksamhet har vänt sig till såväl ungdomar och barn som vuxna. Huset är både ett stycke svensk utbildnings- och uppfostringshistoria och en i hög grad stimulerande och fungerande arbetsmiljö för såväl konstnärligt arbete som temporär undervisning på olika nivåer.

Under kriget och fram till år 1981 ägdes huset av fortifikationsförvaltningen, som använde det som förläggning och senare som mobiliseringsförråd. Under de senaste 25 åren har kulturarbetare av olika slag använt huset under sommaren som ateljé, replokal, skrivarlya eller bara som tillflyktsort undan vardagslivets stress.

Stiftelsen Vrångsholmens lokaler utgörs av ett trähus i tre våningar med källare och en gammal trädgård på 6000 m². Huset bär spår av tidigare verksamhet såsom stora sovsalar, skolsalar, matsal och gymnastiksal. Under det senaste året har stiftelsen med stöd av Länsstyrelsen Västra Götalands Län, Kulturmiljöenheten, kunnat påbörja en antikvarisk upprustning av huset.

Mer information om Vrångsholmen finns på www.vrangsholmen.se