Lika Annorlunda

Varmt välkomna till pressvisning av utställningen ”Lika Annorlunda” på Bohusläns museum fredag den 30 september kl 11.00 eller var med vid öppnandet lördag den 1 oktober kl 13.00–15.00. På plats finns konstnären Mats Lindberg och medlemmar ur Föreningen JAG för att prata om samarbetet med Elisabeth Ohlson Wallin och tankarna bakom porträtten och utställningen.

Lika Annorlunda visas på Bohusläns museum 1–30 oktober 2016.

Lika Annorlunda
I denna fotoutställning möter du fem porträtt som skapats av Elisabeth Ohlson Wallin i samarbete med medlemmar ur Föreningen JAG. En förening för personer med de allra största funktionsnedsättningarna, som arbetar för deras synlighet och delaktighet i samhället. Under oktober 2016 kommer porträtten att visas i Johnsonhallen och vara en utgångspunkt för diskussioner kring vad det är att vara annorlunda och se ut på ett icke normativt sätt.

Sabina, Harald, Sandro, Maria och Magnus
Personerna på porträtten är Sabina Hosseinbor, Harald Theobald, Sandro Grip, Maria Magnusson och Magnus Andén. Alla bor i stockholmsområdet och är verksamma i Föreningen JAG. Porträtten har tidigare visats bland annat på Arboga museum och på Kulturhuset i Stockholm.

Elisabeth Ohlson Wallin
Elisabeth Ohlson Wallin är född 1961 och började arbeta somdagstidningsfotograf 1980. Hennes konstnärliga genombrottkom med fotoutställningen Ecce Homo 1998, som blev Sverigesmest omdiskuterade fotoutställning. Följande sommar varBohusgalleriet i Uddevalla det första konstgalleriet i Sverigesom visade utställningen. I sitt konstnärskap arbetar Ohlson Wallinmed en dokumentär tradition i botten, men iscensätter sina bildergenom att minutiöst regissera och arrangera modellerna så attbudskapet ska gå fram. En stor inspirationskälla är 1600-talsmålaresom Caravaggio och Artemisia Gentileschi. Att synliggöra orättvisoroch lyfta den enskilda människan är en röd tråd i hennes bilder.

Josephson och Hill
Valet att visa porträtten integrerade i en äldre konstsamling, Johnsonsamlingen som finns på Bohusläns museum, gör det också möjligt att fundera över normer inom konstskapandet. Konstnärerna Ernst Josephsons (1851-1906) och Carl Fredrik Hills (1849-1911) livsöden kantades av psykisk sjukdom. De verk som finns i Johnsonsamlingen är gjorda före sjukdomsutbrotten - då de båda var ”up and coming”. Invid verken visas mindre reproduktioner av hur deras konst kunde se ut tiden efter. Till en början värdesattes inte denna så kallade ”sjukdomskonst”. Men dess särpräglade uttryck har med tiden inspirerat och spelat en roll också i vår samtid, till exempel för konstnären Meta Isaeus Berlin och poeten Ann Jäderlund. Den så kallade ”sjukdomskonsten” har inte bara fått en självklar plats i konsthistorien utan också varit med och förändrat vårt sätt att se, uppleva och uttrycka oss på.

För mer information, vänligen kontakta konstpedagog Birgitta Åhlund, birgitta.ahlund@bohuslansmuseum.se eller 0522-656533

• Uddevalla