Panelsamtal om det framtida byggandet i Uddevalla

Svensk folkhemspolitik från 1930-1960 tal präglades av en tydlig bostadspolitik. Alla skulle ha det bra materiellt och rätt till en god bostad. Med hjälp av statliga bostadslån genomfördes en modernisering av bostäder i Sverige.

Bohusläns museum har under perioden maj till oktober visat utställningen Folkhemmets rum och bjuder nu in till ett panelsamtal om boende och byggande idag och i framtiden. Hur ser våra visioner ut idag, finns det en vision om allas rätt till en modern bostad?

Var: Hyllan, Bohusläns museum i Uddevalla

När: Torsdag 10 november kl. 15

Titel: Hur bygger vi idag och i framtiden och vem bygger vi för?
Visioner och panelsamtal om det framtida byggandet i Uddevalla.

Panelsamtalet inleds av Pernilla Hagbert, doktor i arkitektur och forskare vid avdelningen för Urbana och Regionala Studier vid KTH: Det hållbara hemmet? Paradoxer och möjligheter för framtidens samhällsbyggande.

De inbjudna paneldeltagarna är bl a politiker Carin Ramneskär, Gunilla Magnusson, Uddevalla kommun, Thomas Aebeloe, Uddevallahem, Owe Lislerud, HSB, Karolina Keyzer, Granen Fastighetsbolag. Elever från det estetiska programmet på Uddevalla Gymnasieskola presenterar sina visioner och önskemål och det framtida Uddevalla.

Välkomna!

Kontakt: Ingrid Uhlman 0522 65 65 21 eller Sofie Henrysson 0522 65 65 23

Arrangemanget görs i samarbete med Kultur och Fritid och Uddevalla kommun.

• Uddevalla