​Fem av Bokfabrikens böcker kan få pris som årets ljudbok

​Fem av Bokfabrikens böcker kan få pris som årets ljudbok

Måndagen den 27 november avslöjades vilka av det gångna årets böcker som kan få pris som årets ljudbok. Priset delas ut i de fyra kategorierna roman, spänning, barn samt ungdom.

En av de nominerade i kategorin spänning är författaren Cecilia Sahlström från Lund. Hennes långa bakgrund inom polisväsendet och socialtjänst, gav tyngd och trovärdighet åt kriminalromanen "Vit syren" som utspelar sig i just Lund. Boken är inläst av skådespelaren Maria Lyckow.

– Det känns otroligt roligt och inspirerande att vara nominerad, jag fick sätta mig ner när jag fick beskedet. Särskilt eftersom ”Vit syren” ju är min första bok, säger Cecilia Sahlström.

Priset arrangeras av Storytel, och fram till den 5 december kan lyssnarna rösta på sina favoriter ur årets bokflod. Fem böcker ur varje kategori går vidare till en sista omgång, där en namnkunnig jury korar en vinnare i varje kategori. Priset delas ut den 5 mars på en gala i Stockholm.

– Det här är ju ett värdefullt kvitto på att ljudbokslyssnarna har tagit min berättelse till sina hjärtan. Det hade varit fantastiskt roligt om jag skulle gå och vinna, men jag är väldigt stolt bara över att vara nominerad, säger Cecilia Sahlström.

Juryn som korar vinnaren i barnkategorin leds av mat- och tv-profilen Edward Blom. 2016 vann Bokfabriken med boken ”Warriors: Ut i det vilda”, skriven av det amerikanska författarkollektivet Erin Hunter, inläst av skådespelaren Mattias Linderoth verksam vid Malmö Stadsteater:

– Jag hoppas att de som röstade på mig och boken förra gången gör det även nu. Det är en rolig gala, och det hade varit kul att få åka dit i igen, säger han.

Övriga nominerade böcker från Bokfabriken

Eli Åhman Owetz ”Hemma hos Bettan”, inläst av Björn Kjellman.

Birgitta Bergins ”Något du inte vet att jag vet”, inläst av Maria Lyckow.

Karin Alfredssons ”Skrik tyst så inte grannarna hör”, inläst av Maria Lyckow.

Cecilia Sahlström, författare

Mattias Linderoth, inläsare