Generation 64 - boken om de som växte upp med Commodore 64

Det handlar såklart om hemdatorn Commodore 64. Jimmy berättar: "Det finns en oberättad del av vår nutidshistoria som handlar om ursprunget till det svenska IT-, musik- och spelundret vi i dag gärna skryter om. Den historien kretsar kring just Commodore 64, och den grupp unga som under 1980-talet byggde sina liv kring den."

Han fortsätter: "Denna generation är i dag vuxen, men som tonåringar förvandlade de sin dator till ett självklart verktyg för att nätverka, skapa, sprida och roa. Denna generation ligger bakom allt det du tycker är självklart med datorn i dag."

Generation 64 kommer att få dig att skratta, minnas, fundera och skaka på huvudet. Detta är boken som alla som någon gång suttit med en Commodore 64 måste läsa. Hög nostalgifaktor såklart, men också intressanta intervjuer med kända och okända människor som alla menar att denna dator har format deras liv. Planerad utgivning i september 2014. Följ bokprojektet på sajten Generation64.se

Jimmy Wilhelmsson är kommunikatör, skribent och retrobloggare på Spelpappan.se. Han är särskilt intresserad av teknikens betydelse för det moderna samhället. Till vardags arbetar Jimmy med att hjälpa entreprenörer att kommunicera med sin omvärld, bland annat på innovationsmiljön Ideon i Lund.

Formgivare av boken är Kenneth Grönwall som till vardags arbetar med formgivning och kommunikation på byrån Dolores Creative Kingdom.

Kategorier

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är en del av Word Audio Sweden AB som också driver ljudboksförlaget HörOpp! Bokfabriken ger ut författare som David Baldacci, Roger Hobbs, Dag Öhrlund och Anders Tengner. Aktuella storsäljare är David Baldaccis De oskyldiga, Carl Linnaeus Kiss - Den osminkade sanningen och Roger Hobbs Ghostman.

Bokfabriken, Nordenskiöldsgatan 19, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se

Relaterat innehåll