Pocketsläpp: Den skyldige av David Baldacci

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2016 07:01 CEST

Den skyldige är den fjärde delen om David Baldaccis stenhårda och sympatiske hjälte Will Robie. Kommer nu som pocket.
David Baldacci är en gigant inom den internationella spänningslitteraturen med över 110 miljoner sålda böcker. Han kombinerar ett knivskarpt språk med nagelbitande spänning, och har lyckats charma en insatt och kräsen publik tack vare sin gedigna tekniska research om allt från automatkarbiners eldhastighet till stridsflygplans bränsleförbrukning. I den fjärde delen om Will Robie tar sig historien tillbaka till huvudkaraktärens rötter och han blir indragen i värsta tänkbara scenario - på ett personligt plan.

Kort om boken

Will Robie är den amerikanska regeringens skarpaste lönnmördare. Han skickas på uppdrag i politiskt otillgängliga, och framför allt farliga, länder. Tack vare honom når hoten aldrig USA:s gränser.

Hemkommen efter ett uppdrag som skakat den annars så behärskade Robie i grunden, verkar hans färdigheter ha övergett honom. Utan förmågan att avfyra ett vapen är han vilse, i jobbet såväl som i livet.

När hans far åklagas för mord återvänder han till sin hemstad, en stad där ingenting egentligen har förändrats sedan han lämnade den. Han har inte haft kontakt med sin far på tjugo år, men när bevisen alltmer pekar mot att han är skyldig, tvingas Robie reda ut inte bara vad som hänt hans far, utan även konfrontera saker han länge flytt: sitt eget förflutna.

Ytterligare ett mordoffer påträffas och nätet av skyldiga verkar större än han först trott. Snart sätts alla hans färdigheter på prov.

Pressröster:

– Boken har ett otroligt sug, den är väldigt välskriven och har en historia som är extremt trovärdig. Så nära en femma man kan komma.

Magnus Utvik, Gomorron Sverige

Recensioner
För recensionsex, kontakta recex@bokfabriken.se

Fakta om boken

Titel: Den skyldige | Författare: David Baldacci | Översättare: John-Henri Holmberg | Omslag: Miroslav Sokcic | ISBN: 9789176291184 | Format: Pocket  | Utgivningsdag: 160902

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.

Bokfabriken AB, Nordenskiöldsgatan 19, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se