Premiär för storfilmen som blev bok samtidigt – nu som pocket

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2019 07:30 CEST

”Fågelfångarens son” är berättelsen om ett drastiskt beslut för att rädda en familj.

Richard Hobert skrev boken, som nu kommer som pocket, och manus till filmen, med biopremiär idag, samtidigt.

– Eftersom filmproduktion tar lång tid kan väntan på detta ibland bli outhärdlig. Under senare år har jag därför roat mig med att ”smygfilma" lite, det vill säga låta färger, ljus, känslor och atmosfärer växa fram inne i de vanligtvis strama arkitektritningar som manuskript är. En dag tog jag helt enkelt steget full ut. Dock medveten om att romanen är en annan berättelseform som måste erövras. Så det har tagit ett par år, berättar Richard Hobert om det unika tillvägagångsättet att skriva bok och manus samtidigt.

”Fågelfångarens son” bygger på verkliga händelser i 1800-talets Färöarna och handlar om fågelfångaren Esmar och hans hustru Johanna. De riskerar att få lämna sin gård inom ett år då Esmar och Johanna bara har döttrar och arrendet med storbonden bara kan tas över av en son, enligt färöisk lag.

– Berättelsens kärna, själva grundsituationen, är en verklig händelse på Färöarna och lever där som en sorts legend. Det var en färöisk kvinna som satte mig på spåret, säger Richard Hobert.

Idag är det premiär för filmen – med bl a Rudi Køhnke, Vigdis Hentze Bjørck och Livia Millhagen i rollerna – på 91 biografer runt om i landet.

Samtidigt släpps boken som pocket.

Se trailern till filmen här: https://press.sfstudios.se/pressweb/574bf692310c6/clip/5c5c12f1b1cd6

Pressröster om boken:

”Fågelfångarens son” är något av det bästa jag läst i år.

– Bokmalen

Under läsningen slår det mig hur välskriven Hoberts debutroman är. Det rör sig om en enkel, rak och närmast klassisk story.

– Andrés Stoopendaal, Ystads Allehanda

Recensionsexemplar av boken:

recex@bokfabriken.se

Författare: Richard Hobert • Titel: Fågelfångarens son • Format: Pocket ISBN: 9789176299777 • Släppdatum: 5 april 2019 • Första recensionsdag: 12 april 2019

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.

Kul! Ovanligt att både film och pocket släpps samtidigt.

- Pockettoppen - 2019-05-01 15:09 CEST