Retroporr och digital nutidshistoria i nya Amiga-boken Generation 500

I juni 2017 släpps GENERATION 500, Jimmy ”Spelpappan” Wilhelmssons stora bok om generationen som växte upp med hemdatorn Amiga 500. Bland de medverkande i boken finns Dreamhack-grundaren Martin Öjes, Swedish House Mafia-medlemmen Axel "Axwell" Hedfors samt mängder av andra som växte upp med Amiga 500 och byggde sina karriärer på erfarenheterna från världens bästa underhållningsdator.

Amiga 500 blev 90-talets stora speldator och satte till stora delar grunden för det som de flesta av oss använder våra hemdatorer till idag: underhållning. Amiga 500 dök upp i maj 1987 och erbjöd tusentals färger och flera digitala ljudkanaler medan PC- och Appledatorer oftast var monokroma och gav ifrån sig enstaka pip.

GENERATION 500 tar vid där föregångaren GENERATION 64 slutade – och är den andra och avslutande delen i berättelsen om hur Sverige och övriga Skandinavien påverkades av vågen av Commodore-datorer som sköljde över oss. Användes de enbart till spel eller ligger det mer bakom det tidiga datoranvändandet?

Fler profiler som märks i boken är bland annat speljournalisten Angelica Norgren (P3 Spel), Paradox-grundaren Fredrik Wester och Martin Fredriksson som är medgrundare av Researchgruppen.

GENERATION 500 innehåller bland annat följande:

• Berättelsen om hur Sverige såg ut år 1986 när Amiga gjorde entré.
  • En tillbakablick på Amiga-prototypen ”Lorraine” som ingen riktigt trodde på.
  • Förstahandsintervjuer om hur det gick till när företaget Commodore startade i Sverige.
  • Spelsnack med journalister, tidiga esportare och spelkonstruktörer som minns sina rötter.
  • Intervjuer, unika dokument och anekdoter om Nordens största datortidning, DatorMagazin.
  • Amiga-musikens betydelse för spelmusiker, Swedish House Mafia och Antiloop.
  • Intervjuer med hackerduon Mahoney & Kaktus och grundarna av Researchgruppen.
  • Ett stort, stort kapitel om demoscenen – med demokändisar även från Norge och Danmark.
  • Berättelsen om Phenomena, en av Sveriges tyngsta Amiga-demogrupper.
  • En titt på The Black Lotus, representanter för den senare delen av Amiga-demoscenen.
  • En genomgång av vad Amiga betytt för grafikbranschen – och den svenska televisionen (!)
  • En avrundande berättelse om hur Sverige såg ut 1996, tio år efter Amiga dök upp.
  • Plus – mängder av fotografier, dokument och härliga anekdoter från tiden med Amiga 500.

De som förhandsbokat kommer att få sitt exemplar utskickat redan i mitten av maj. GENERATION 500 släpps i butik under första veckan i juni 2017. Media som är intresserade av att läsa och skriva om boken får givetvis ett exemplar tillskickat sig, anmäl intresse till recex@bokfabriken.se.

BILDER UR BOKEN GENERATION 500

Se bifogade bilder på utvalda uppslag ur GENERATION 500. I påskhelgen 2017 tävlade dessutom ett GENERATION 500-demo på tyska demopartyt Revision 2017. Detta demo fungerar som ett slags boktrailer och finns att se på YouTube – men fungerar även utmärkt på en Amiga 500 för den som vill ha den riktiga känslan.

GENERATION 500-demot på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iYA-8T7AjaQ

Demot är kodat av Origo med support av Bifat och Skurk. Grafiken är gjord av Bitflippr och Prowler. Intro-ASCII är gjord av Corel. Soundtracket är gjort av pROPER dISCO, dLx, Firefox och Danko.

-----

Titel: Generation 500 - Amiga 500 tog mig dit jag ville | Författare: Jimmy Wilhelmsson | Omslag och form: Kenneth Grönwall | ISBN: 9789176293706 | Format: Inbunden | Utgivningsdag: 170607

• Litteratur

Bokfabriken AB, Nordenskiöldsgatan 19 A, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se