Singöserien såld i 100 000 ex – firas med turistbroschyr!

Singöserien såld i 100 000 ex – firas med turistbroschyr!

Gustafson & Kants populära Singöserie har nu sålt i 100 000 exemplar. De mysiga skärgårdsdeckarna med kriminalaren Solbritt Andersson i huvudrollen har verkligen hittat sin publik.

Idén till serien föddes just på ön Singö i Stockholms norra skärgård. Här har Johan Kant lantställe, och under en diskussion om deckargenrens överflöd av seriemördare, splattervåld och försupna manliga utredare föddes tanken på en lite annorlunda huvudkaraktär.

Solbritt Andersson är i övre medelåldern, hon har inga problem med varken sprit eller att föra sig bland människor. Gillar inte klassisk musik utan föredrar rock, helst Bruce Springsteen. Hon är en helt enkelt en mänsklig polis, som är som folk är mest.

– Vi är jätteglada att Solbritt och böckerna om henne blivit så omtyckta. Att vi skulle nå 100 000 sålda exemplar vågade vi inte drömma om när vi började skissa på projektet för fem år sedan, säger Johan Kant.

Singöserien har minst sagt placerat den idylliska ön Singö på kartan, och många läsare och fans har turistat i området för att själva få uppleva den nedlagda militärbasen, Singö kyrka och Singö Camping som figurerar i böckerna. Som ett tack till läsarna har det i samarbete med Visit Roslagen tagits fram en turistguide till Singö – för den som vill gå i Solbritt Anderssons fotspår.

– Vi hoppas att många tar chansen att besöka den fantastiska ön Singö. Det här är vårt sätt att tacka läsarna, men också att ge tillbaka till den fina ö vars miljöer och atmosfär vi fått låna till våra böcker, säger Anders Gustafson.

Turistguiden kommer att distribueras på samtliga av Roslagens turistbyråer, på Singö Camping, Singöaffären och andra butiker i närområdet, samt digitalt.

– Vi märker att litteratur har stor betydelse för turismen, och kanske lite extra i Roslagen som figurerar i många böcker. Det finns ett stort intresse för att besöka platser man läst om i en bok. För Singö har vi inte haft något bra material tidigare, så vi är väldigt glada att vi kan erbjuda det nu, säger Gisela Norén som är vd på Visit Roslagen.

Här finns guiden digitalt: https://issuu.com/bokfabriken/docs/broschyr_g_k__issue

Kontakt med författarna:

gustafsonanders@hotmail.com