Annika Sandéns Bödlar nominerad till Stora Fackbokspriset 2016

Stora Fackbokspriset är, sett till storleken på prissumman, större än Augustpriset. 125 000 kronor får vinnaren av priset, som delas ut av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse den 24 november. Stiftelsen formulerar prisets syfte på följande vis: "Priset syftar till att belöna framstående essäistiskt och humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning och tradition med stilistisk och fackmässig verkshöjd och därmed i Sverige uppmuntrar en berättande bildningstradition präglad av språkbehandlande briljans".

För mer information om boken Bödlar och kontaktuppgifter till Annika Sandén kontakta peter.stenson@atlantisbok.se

För mer information om Stora Fackbokspriset kontakta peter.luthersson@axsonjohnsonstiftelsen.se

Bokförlaget Atlantis ger sedan snart fyrtio år ut fackböcker i humanistiska ämnen, ny skönlitteratur och klassiker. Förlagets böcker har belönats med Nobelpriset, Stora Fackbokspriset, Augustpriset och flera andra litterära utmärkelser och kännetecknas av innehållsligt hög kvalitet och genomtänkt formgivning.