Boken om Djursholm ges ut i USA

Mikael Holmqvists uppmärksammade sociologiska studie Djursholm med undertiteln Sveriges ledarsamhälle har nu kommit ut på engelska i USA. Den amerikanska titeln är Leader Communities: The Consecration of Elites in Djursholm, och ges ut av det prestigefyllda förlaget Columbia University Press i New York.

– Jag är först och främst mycket nöjd med mottagandet av boken i Sverige såväl inom som utanför den akademiska världen och jag hoppas att Atlantis kommer att fortsätta ge ut samhällsvetenskapliga studier liknande min, det behövs i vår tid av ökande bildnings- och kunskapsförakt. Att Columbia University Press nu ger ut en bok som bygger på en studie av ett litet svenskt elitsamhälle, visar på att min analys har generell bäring: att det är i de priviligierade miljöerna samhällets normer och ideal formas och att dessa miljöer påverkar långt många fler än de som råkar bo där. Detta säger Mikael Holmqvist, författare, docent i sociologi och professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Originalboken som med sina 740 sidor är en av de mest omfattande fältstudierna som gjorts om maktens och ledarskapets sociologi och som har beskrivits som ett ”ett mäktigt pionjärverk” blev både en kritiker- och försäljningsframgång i Sverige. Den finns också tillgänglig i en förkortad pocketversion på 350 sidor, som legat till grund för utgåvan på engelska. Pocketen finns även som ljudbok.

Så här presenteras Leader Communities av det amerikanska förlaget:

”Despite Sweden's reputation for egalitarianism, Djursholm is representative of global mechanisms of privilege and its perpetuation … Leader Communities introduces vital new concepts to the study and understanding of contemporary elites and offers a troubling analysis of the moral, social, and political consequences of their aspirations to lead societies.”

Kontaktuppgifter till författaren: mikael.holmqvist@sbs.su.se; 073 047 17 01

Länk till presentationen av den engelska utgåvan: