Elin Sennerö Kaunitz ny förlagschef på Bokförlaget Atlantis

Elin Sennerö Kaunitz blir ny förlagschef på Bokförlaget Atlantis. Hon tar över efter Peter Stenson som efter fem år på Atlantis går vidare till annan verksamhet.

Elin Sennerö Kaunitz har en lång bakgrund i branschen, som redaktör på först Ordfront och senare Norstedts, under Svante Weylers ledning. De senaste sex åren har hon arbetat som redaktör och förläggare på Albert Bonniers förlag med författare som Karin Johannisson, Jonas Hassen Khemiri, Caitlin Moran och Roxane Gay.

Per Almgren, styrelseordförande Atlantis:

”Jag är stolt och glad att få välkomna Elin som förlagschef. Atlantis har genomgått en period av förändring de senaste åren och vi står nu redo att ta nästa steg i utveckling av förlaget. Jag är övertygad om att Elin, med sin gedigna erfarenhet kommer att göra spännande saker med Atlantis de kommande åren. Jag vill även passa på att tacka Peter Stenson för ett gott arbete under de år vi arbetat tillsammans.”

Elin Sennerö Kaunitz:

”Det här känns otroligt roligt! Det är en fantastisk utmaning att få vara med och ta Atlantis in i framtiden. Atlantis har för mig alltid stått för kvalitet, varit ett litet förlag med stora ambitioner. Min målsättning är att förvalta den traditionen på bästa sätt, och samtidigt bidra till en förnyelse med berättelser och röster som står för vår tid.”

Elin Sennerö Kaunitz tillträder sin tjänst som förlagschef i januari 2018.

Om Atlantis

Atlantis ger ut fackböcker inom en rad områden, samt ett sparsmakat urval skönlitterära titlar och den välkända klassikerserien Atlantis väljer ur världslitteraturen. Kvalitet har alltid stått i fokus för förlagets verksamhet, något som genomsyrar innehållet i de idag över ettusen olika titlar förlaget givit ut. Till Atlantis profil hör också en genomarbetad grafisk form, med särskild omsorg i det konstnärliga uttrycket och i bokhantverket. Förlagets verksamhet startade 1977, sedan 2016 är Atlantis ett fristående bolag inom Stiftelsen Natur & Kultur.

För mer information kontakta:
Elin Sennerö Kaunitz, 0765 26 09 27
Per Almgren, 08 453 86 25