En annorlunda resebok: Till Berlin

”Berlin kräver inget av dig, är på något sätt tillåtande. Du behöver inte vara orolig över att inte passa in. Det är lätt att känna ett slags märkvärdig hemkänsla i Berlin.” Så beskriver Agneta Blomqvist Berlin i Till Berlin, en ny, annorlunda resebok. Med Blomquist som gemytlig ciceron lär vi känna Berlins olika stadsdelar och blir inspirerade att själva flanera och upptäcka denna både moderna och gammalmodiga storstad. Och som Lars Gustafsson, som rest tillsammans med författaren, konstaterar i inledningen till boken: ”Styrkan i Agneta Blomqvists promenader i denna av alla slags liv vibrerande stad är att hon för oss rätt in i nuet utan att ett ögonblick glömma att också det tillhör historien.”

Agneta Blomqvist har varit flitig besökare i Berlin sedan sextiotalets slut och också bott i Berlin i flera omgångar, strövat, upplevt och iakttagit. Denna resebok är hennes hyllning till staden Berlin. Agneta Blomqvist har tidigare skrivit Vem är vem i svensk litteratur tillsammans med Erik Blomqvist och med Lars Gustafsson Herr Gustafssons familjebok, Fru Blomqvists matbok och Das Lächeln der Mittsommernacht. Bilder aus Schweden.

Titel: Till Berlin

Författare: Agneta Blomquist