Skrämmande aktuell: Systrar kring Östersjön

Imbi Pajus Systrar kring Östersjön kunde inte vara mer aktuell och angelägen i dag, trots att den till största delen utspelas på 1930- och 1940-talen. Den handlar om estniska och finländska kvinnors öden, om samarbetet mellan lottarörelserna och andra kvinnoorganisationer i länderna kring Östersjön, och om målet att undvika krig. Systrar kring Östersjön visar att historien inte bara är händelser som en gång inträffat, utan att den påverkar även dagens värld.

Imbi Paju skriver böcker som överskrider gränserna för skön- och facklitteratur. Hennes verk beskriver människors sårbarhet i stormakternas politiska spel. De innehåller en mänsklig moral som går tvärs över statsgränser och blir till en kraft som stöder liv och som ger ett viktigt bidrag till det europeiska kulturella minnet.

Imbi Paju har tidigare givit ut den kritikerrosade Förträngda minnen. Den utgick från hennes prisbelönta film med samma namn. Systrar kring Östersjön har sin utgångspunkt från Pajus dokumentärfilm Systrar över Finska viken (2009).

Systrar kring Östersjön är översatt av Heidi Granqvist.

• pressrelease
  • nyheter