Hälsosam mat för en friskare mage

Vad vi äter har stor betydelse för vårt välbefinnande och särskilt för hur magen mår. I den här boken kan du läsa om hur allt hänger ihop när det gäller vår matsmältning. Från första enzym, till saltsyra, magsaft, tarmflora och vikten av goda bakterier. Det bjuds även på mängder av inspiration till hur man kan fylla sitt skafferi och sedan ta till vara på råvarornas innehåll genom att grodda, torka och fermentera - metoder som är särskilt bra för tarmfloran.

I boken finns också massor av läckra recept: en grön salladsbowl med matcha, rödbetsfalafel, svampfyllda mangoldknyten, fänkålsnektar, mangogranola … De flesta recepten är vegetariska men de kan också ha animaliska inslag. Samtliga råvaror är naturligt glutenfria och rätterna innehåller inget raffinerat vitt socker. Allt med fokus på näring och välmående.

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och arbetar sedan över 10 år tillbaka med det egna företaget Curlyfood, som bland annat arrangerar matlagningskurser och erbjuder ekologisk catering. Tillsammans med Anna Gidgård har hon skrivit boken Yogamat och hon har även bidragit med recept till Karin Björkegren Jones bok Yoga - fysisk och själslig detox. De fantastiska bilderna i boken är tagna av Bianca Brandon-Cox.

ISBN 978-91-552-6387-4

Recensionsdatum 2017-01-17