Ny bok om Palmemordet med flera sensationella nya uppgifter

I boken Konspiration Olof Palme - mordet, politikern och hans tysta fiender möter vi inte bara en rad vittnen som valt att till sist berätta om vad de själva upplevt. Vi får också en påminnelse om det dramatiska samhällsklimatet 1986, då Sverige hade en statsminister som var hyllad av många men samtidigt djupt avskydd av andra. Hans motståndare fanns både i Sverige och utomlands. Många hade höga positioner och var vana att fatta drastiska beslut.

Pusselbitar fogas till varann i denna bok. Och läsaren konfronteras med frågan: Var sanningen om Palmes död sådan att den var farlig att utreda när spåren efter mördaren var färska?

Författaren, den prisbelönte journalisten Gunnar Wall, menar att mycket pekar på att den svenske statsministern föll offer för ett väl planerat politiskt attentat - och att utredningen under de första avgörande åren var ett spel för gallerierna. Kanske, menar han, är Sverige idag moget för att närma sig vad som egentligen hände den där kalla februarikvällen.

Några av de trådar som tas upp i boken:

- En svensk diplomat i Washington får direkt efter mordet en rapport från en hög befattningshavare i Pentagon om att en gruppering i USA som visat stor fientlighet mot Palme kan ligga bakom dådet.
- Nya uppgifter som tidigare inte har behandlats av spaningsledningen om walkie-talkiemän på plats i centrala Stockholm under mordnatten.
- En företagare i transportbranschen i Luleå blir under hösten 1985 tillfrågad av en affärsbekant om han vill skjuta Olof Palme. Det finns en rad indikationer på att mannen som ställer frågan ingår i ett hemligt nätverk med anknytning till någon instans inom polisen eller någon annan liknande myndighet.
- En av Palmeregeringens statssekreterare lämnar i boken sensationella uppgifter med anknytning till mordnatten.
- Obduktionsprotokollet blev hårt censurerat men Gunnar Wall har läst det och avslöjar vad som döljer sig bakom hemligstämplarna.