På längden och tvären i Engadin St. Moritz

Högt upp i det sydöstra hörnet av de Schweiziska alperna ligger Engadindalen. Pittoreska medeltida byar ligger som ett pärlband utmed floden Inn som slingrar sig i dalgången. Huvudorten i Engadindalen är St. Moritz. Ett stjärnskimmer lyser över den klassiska staden där OS gick av stapeln 1948. På uteserveringarna är det kändistätt och i butikerna syns alla stora klädmärken.

Från Zürich flygplats är det bara tre timmar till St. Moritz med det punktliga och pålitliga tåget. De röda vagnarna rullar genom tunnlar och över höga broar. Från tågfönstret ser ni det dramatiska landskapet breda ut sig. I horisonten ståtar Piz Bernina, som med sina dryga 4000 meter över havet, är regionens högsta topp. Engadindalens förutsättningar är de bästa. Höjden och de kalla nätterna gör att det är extremt snösäkert och ändå skiner solen nästan jämt.

Skidområdet Engadin St. Moritz har 350 kilometer pist i olika svårighetsgrad. Eftersom snön anses vara extremt bra innebär det att offpisskidåkningen också är super. Men det som utmärker området är längdskidåkningen. Här finns kilometerlånga löpor för såväl klassisk åkning som skating och varje år arrangeras ett Skimarathon här.

Gnistrande snö i strålande sol, lång säsong, oändliga spår i ett bedårande alplandskap och ett stort liftsystem utan köer. Vad kan man mer begära? Området har något för alla – även för de som inte åker skidor. Byarna i dalen är inte uppbyggda kring skidåkningen utan har sin egna genuina atmosfär. Det är mysigt att bara strosa runt bland alphusen, insupa den höga friska luften och slinka in på ett café.

BokningsBolaget har ett färdigt konferenspaket med guldkant till St Moritz. Ni bor och konfererar på den anrika Kempinski Grand Hotel des Bains.Besök gärna vår webbplats där ni kan hitta fler förslag på spännande destinationer och mer bra att veta-information om skidkonferensen.

• Hotell-, restaurangverksamhet

• konferensanläggningar