Barnböcker på jultema populär julklapp till barnen

Fira jul bland tomtar och troll, ha julkul med Bolibompadraken och gå på julgransplundring hos Pippi

Barnböcker med jultema är en favorit bland bokklapparna julen 2011.  Bland årets nya titlar hittar vi klassiska julsagor varvat med julpyssel, julvisor och Pippi Långstrump. Årets storsäljare är ”Lilla barnkammarboken: julvisor” som är placerad på Bokustoppen över mest sålda böcker den senaste veckan.

- Precis som att artisterna så här års släpper julskivor så skriver och lanserar många författare också julböcker. Barnboksförfattare är inga undantag. Många av titlarna säljer dessutom väldigt bra och vi ser att barnböcker på jultema är populära juklappar i år, säger Erik Hallmén, marknadschef för Bokus.  Här har vi plockat ut några favoriter.

Pippi har julgransplundring, av Astrid Lindgren (Rabén & Sjögren)
En stjärnklar kväll under jullovet bjuder Pippi in alla barnen i den lilla staden på julgransplundring. Och när Pippi står som värd blir det så klart ingen vanlig tillställning. En härlig Pippi-berättelse har fått nyrestaurerade bilder som förstärker den juliga, vintriga stämningen.

Lilla barnkammarboken: julvisor, av Annika Lundeberg (Bonnier Carlsen)
I "Lilla barnkammarboken: Julsånger" finns de mest omtyckta klassiska julvisorna, nya och gamla. Illustrerade med vackra, roliga och spännande bilder av nio populära tecknare. Sjung in julen tillsammans. Hemma eller på dagis. Runt julgranen eller på luciafirandet.

Bland tomtar och troll Årg 104
av Ulf Stark, Inger Edelfeldt, Ylva Karlsson, Ulf Nilsson, Sanna Töringe (Bokförlaget Semic)
Här är fem helt nyskrivna sagor och två klassiker: spännande, roliga, vackra och sorgliga sagor som myllrar av jättar, älvor, prinsar och prinsessor. Och helt vanliga flickor och pojkar som du och jag.

Vår vackraste sagoskatt
av Einar Norelius, Hans-Eric Hellberg, Britta Kilander-Sahlin, Jörgen Block, Christina Holm. (Bokförlaget Semic)
I Vår vackraste sagoskatt samlas alla de klassiska folksagorna och historierna skrivna våra största sagoberättare. I början av förra seklet gjorde John Bauer sagoillustrationer till sagosamlingen Bland tomtar och troll, som än idag älskas av både barn och vuxna. John Bauer dog tyvärr ung, men efter honom tog andra fantastiska konstnärer över och illustrerade Bland tomtar och troll.

Ellen och Olle – julpyssel, av Catarina Kruusval (Rabén & Sjögren)
En julpysselbok i färg, fylld av roliga och kluriga julpyssel med Catarina Kruusvals fina bilder. Räkna lussekatter och garnera pepparkakor. Hitta vägen till Pepparkakeland och lös det kluriga kak-sudokut. Klipp ut fina etiketter att sätta på julklapparna och lär dig vika en julängel att hänga i granen.

Julkul med Bolibompadraken: pyssel, lekar och julgodis, av Mats Wänblad (Rabén & Sjögren)
Bolibompa-draken inser att det är hög tid att sätta igång med julens alla förberedelser. Från första december och varje dag fram till julafton visar draken kul pyssel och aktiviteter som barnen kan göra: fina dekorationer, roliga lekar och julsånger, smaskigt godis och julklappstips. Färgglatt och inspirerande - och visst är draken lite fumlig, men huvudsaken är att ha julkul.

Nickes jul : peka-känna-bok, av H A Ray (Rabén & Sjögren)
Peka-känna-bok med söta bilder på Nicke Nyfiken och roliga verser som håller för många lässtunder. Den tyske författaren och illustratören Hans Augusto Rey skapade tillsammans med Margret Rey figuren Nicke Nyfiken och hans bästa vän Mannen i den gula hatten för mer än 60 år sedan. Nicke lyckas alltid ställa till det, men det ordnar sig ändå till slut.

Den lilla mullvaden och julen, av Zdenek Miler, Hana Doskocilová  (Parabellum Nord)
Vintern har kommit och snön ligger vit och djup i skogen. Den lilla Musen och hennes vänner har krupit in i sina bon, där ligger de tryggt och snusar i skön vintersömn. Men vänta, alla sover inte! Den lilla Mullvaden, skogens påhittigaste och klurigaste djur, är vaken och förbereder en överraskning. Allt ska vara klart till julaftonskvällen men fru Korp har någonting helt annat i tankarna...

Pixibok Jul (Bonnier Carlsen)
Pixiböcker är små kvalitetsbilderböcker för barn mellan 2 och 6 år. De har lästs av tre generationer barn och har sålts i över 50 miljoner exemplar. Nu har vi samlat favoriterna i spännande och roliga temaboxar med tio böcker i varje, Pixibox Jul innehåller följande titlar: Adventskalendern, Jesu födelse, Ojsan, Tekla och tomten, Julens ABC, Ulf och Kajsa gör julgranspynt, Bo firar jul, Tomten och tomtens bror, Ville och vilda - tokig i julen, Emilias jul och Julsånger