Järnia ansluter till BOLIST

Järnia ansluter till BOLIST

Kedjorna BOLIST och Järnia gör gemensam sak när de ska tänka smartare och mer långsiktigt för att följa med i den ökade konkurrensen på marknaden. Den ökade konkurrenskraften ska ske genom effektiviseringar av gemensamma och ökade volymer. En högre volym ska medföra en lägre kostnadsmassa.

Förhandlingar om ett samarbete har pågått hela vintern mellan styrelserna inom BOLIST och Järnia. Det definitiva beslutet fattades under Järnias bolagsstämma i veckan vilket innebär att från den 1 oktober 2018 ansluter Järnias butiker till BOLIST. Kedjorna kommer fortsatt drivas som två varumärken men med effektivitet från en organisation.

• Fantastiskt roligt att vara en del av detta sammangående. BOLIST och Järnias handlare har mycket gemensamt och nu kan vi tydliggöra ytterligare för våra kunder vad vi står för, säger Matz Gustafsson, VD på Järnia.

BOLIST har de senaste fyra åren startat upp två centrallager, ett för järnmaterial och ett för byggmaterial. Under denna period har volymen genom de centraliserade lagren växt till att 2018 landa på närmare 800 miljoner. Den totala volymen inom BOLIST ligger på 4,4 Miljarder kronor. Med de nya Järnia-butikerna in till BOLIST är målet att inom en snar framtid öka inköpen genom centrallagren till 1 miljard kronor.

• Ökad volym ger lägre kostnadsmassa som i förlängningen ger ett starkare kunderbjudande. Framförallt är den framtidstro bland handlarna inom BOLIST och Järnia som kommer leda kedjorna till framgång, säger Tomas Fritzon, VD på BOLIST.

Sammanslutningen innebär att den nya kedjan kommer bestå av 240 butiker runt om i landet.