Pressmeddelande -

Bombardier och Augsburgs Spårvägar i pilotprojekt med kontaktlös kraftöverföring, PRIMOVE.

Västerås, juni 2, 2010 - Bombardier Transportation och Augsburgs Spårvägar (Stadtwerke Augsburg Verkehrs GmbH) har undertecknat ett samarbetsavtal för att installera ett kraftmatningssystem utan kontaktledningar i luften. Systemet går under benämningen BOMBARDIER PRIMOVE.

”Vi är glada att utöka vårt samarbete med Augsburgs Spårvägar med den här innovativa lösningen. Tekniken är nu mogen för att installeras i krävande, urbana spårvagnsnät. Med tiden kommer kontaktlös drift att bli standard inom lätt spårtrafik, och vi är övertygade om att PRIMOVE kommer att vara det självklara valet för många städer i framtiden” säger Eran Gartner, President Systems Division, Bombardier Transportation.

Josef Doppelbauer, Vice President Project Management/Chief Technical Officer, Bombardier Transportation, tillägger: ”Det handlar om en mycket innovativ trådlös kraftöverföringsteknik för spårfordon i stadsmiljö. PRIMOVE kommer att öppna upp för helt nya möjligheter för stadsplanerare i utformningen av transportsystem när kontaktledningarna i luften kommer att försvinna.

Norbert Walter, VD för Ausburgs transportmyndighet, tillägger: ”Med det här pilotprojektet vill vi få ytterligare inblick i utvecklingen inom energiförbrukning och energibesparing i spårvägsverksamheten, något som kommer att gynna kollektivtrafiken i stort.

PRIMOVE kommer att installeras på ett 0,8 kilometers avsnitt av linje 3 till Augsburgs nöjesfält. Genom pilotprojektet kan Bombardier visa vilken teknisk kapacitet och vilka möjligheter som finns i Primovelösningen för stadsmiljö. Installationen kommer att påbörjas under sommaren.

Samarbetsavtalet är en naturlig förlängning av ett väletablerat samarbete mellan Bombardier och Augsburgs transportmyndighet. Bombardier har redan kontrakt på att leverera 27 nya FLEXITY OUTLOOK spårvagnar. Leverans av nya spårvagnar påbörjades 2009 och kommer att fortsätta fram till slutet av 2010.

Om Division System

Bombardier Transportation's Systems Division har levererat 60 trafiksystem i 16 länder runtom i världen, 32 av dessa för stadstrafik och 22 på ledande flygplatser. Divisionens sortiment av lösningar inkluderar förarlösa INNOVIA-familjen APM (automated people mover), ART (advanced rapid transit) och Monorail systems samt spårvägs- tunnelbane- och järnvägssystem. Avdelningen har också mer än 35 års erfarenhet av att tillhandahålla omfattande drift och underhåll.

Om Bombardier Transportation

Bombardier Transportation är ett ledande globat företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 - som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi - reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat fler än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier

Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 januari 2010, var 19,4 miljarder USD. Bombardier är noterat som en index komponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com

BOMBARDIER och ECO4 är Bombardier Inc:s eller dess dotterbolags varumärken

Jonny Hedberg, informationschef, Bombardier Transportation AB.
Telefon: 070-510 50 62.
E-post: jonny.hedberg@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.theclimateisrightfortrains.com