Bombardier tar hem order på 240 lok i Sydafrika

Bombardier har fått en order från Transnet Freight Rail (TFR) i Sydafrika på 240 TRAXX Africa ellok. All montering ska ske i Sydafrika och lokal produktion kommer att utgöra 60 procent av projektvärdet.

Investeringen är ett led i den sydafrikanska statens förnyelse av infrastrukturen i landet. TRAXX Africa-loken kommer att användas för godstrafik i hastigheter upp till 100 km/tim. TRAXX-loken är kända för sin dragkraft, energieffektivitet och tillförlitlighet och är i drift vid järnvägar runtom i Europa. LKAB:s I-ORE, världens starkaste ellok, är baserat på TRAXX-konceptet.

I avtalet med Transnet Freight Rail ingår att skapa ett stort antal arbetstillfällen inom montering, produktion och vidareutveckling av TRAXX Africa för den snabbväxande afrikanska marknaden. Det sker inom ramen för Sydafrikas Black Economic Empowerment-program. Konstruktion av loken kommer i huvudsak att ske vid Bombardier-anläggningar i Europa.

Kontraktet, vars värde ännu inte har specificerats, är strategiskt viktigt för Bombardier som varit verksamt i södra Afrika sedan 1995. Bombardier har levererat pendeltågen till Gautrain Rapid Rail Link i Johannesburg-området och bedriver också tågunderhåll och service. Bombardier Rail Control Solutions, med affärsledning och utvecklingscenter i Stockholm, installerar för närvarande ett komplett signal- och tågledningssystem i Durban.

• Frakt, transport

Pär Isaksson, kommunikationschef, Bombardier Transportation Sweden AB.
Telefon: 010-852 52 13, 076 724 71 55
E-post:paer.isaksson@se.transport.bombardier.com

www.bombardier.com

www.TheClimateIsRightForTrains.com

Om Bombardier Transportation Sverige
Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter 2 500 personer i Stockholm, Västerås, Hässleholm, Nässjö, Gävle, Luleå och Göteborg. Vi är ett ledande teknikföretag med export till järnvägsprojekt runtom i världen. Bombardier Transportation levererar alla slags järnvägslösningar, från tåg, tunnelbanor och signalsystem till underhållsservice.

Den svenska verksamheten omfattar även konstruktion och produktion av driv- och styrsystem, system för fordonsintegration och signalsystem såväl för den globala järnvägsmarknaden.

Om Bombardier Transportation
Bombardier Transportation är ett ledande globalt företag inom järnvägsteknik, med en bred produktportfölj och innovativa produkter för miljöanpassade transporter. BOMBARDIER ECO4 – som bygger på energi, effektivitet, ekonomi och ekologi – reducerar energianvändning och bidrar till att öka järnvägens konkurrenskraft. Bombardier Transportation har huvudkontor i Berlin, finns representerat i över 60 länder och har installerat mer än 100 000 järnvägsfordon världen över.

Om Bombardier
Bombardier är världsledande på tillverkning av innovativa transportlösningar, från reguljärflygplan och affärsjetplan till järnvägsutrustning, -system och -tjänster. Bombardier Inc. är en global verksamhet med huvudkontor i Kanada. Intäkter för räkenskapsåret, som avslutades 31 december 2012, var 16,8 miljarder USD. Bombardier är noterat som en indexkomponent på ”Dow Jones Sustainability World and North America indexes”. Bombardiers aktier handlas på Toronto Stock Exchange (BBD). Se mer på www.bombardier.com

Pär Isaksson

Presskontakt Kommunikationschef Mediarelationer och public affairs +46 76 724 71 55