Fokuserat miljöarbete ger resultat: Flera golvlacker klarar Folksams granskning

Folksam har för första gången granskat golvlacker i samband med sin senaste upplaga av Byggmiljöguiden. Det visade det sig att endast 10 procent av golvlackerna på den svenska marknaden klarar de tuffa kraven som gör att de kan bedömas som ofarliga för människa och miljö. Bona är den enda leverantör på marknaden som inte bara har en, utan flera lacker i sortimentet som uppfyller Folksams krav.

– I Byggmiljöguiden 2012 är Bona dessutom ensam på marknaden om att erbjuda både grundlack och topplack som enligt Folksams granskning är bra både ur hälso- och miljösynpunkt, berättar Bonas Nordenchef Joakim Malmsten.

Folksams byggmiljöguide används i hög grad av branschens experter. Tidigare redovisades vissa oljor när det gäller miljöanpassad ytbehandling av golv, men i sin senaste granskning lyfts ett antal vattenburna 1-komponentslacker fram utifrån speciella miljökriterier.

De produkterna i Bonas sortiment som klarar Byggmiljöguidens hälso-/miljökriterier är topplackerna Bona Mega, Bona Resident Plus samt Bona Novia och grundlackerna Bona Prime Classic och Bona Prime Intense.

Bona har varit ledande i övergången från lösningsmedelsbaserade till vattenburna lacker.  Redan 1979 var företaget först i världen med att lansera vattenburna lacker för trägolv. I över 30 år har Bonas forsknings- och utvecklingsavdelning fokuserat på att ta fram miljömässigt ansvarsfulla produkter för behandling av trägolv. 2010 nådde Bona sitt uppsatta mål då man upphörde med lösningsmedelsbaserade produkter inom EU.

– Bona har ständigt strävat efter att utveckla produkter med minsta möjliga miljöpåverkan och arbetar proaktivt för att ersätta potentiellt skadliga kemikalier, säger Bonas miljöchef Arne Wallin. Det är roligt att se att arbetet betalar sig, t ex i form av att flera av våra produkter har godkänts av Folksam.

För mer information, kontakta:
Arne Wallin, Miljöchef Bona. Tel: 0736-55 75 75
Joakim Malmsten, Nordenchef Bona. Tel: 0736-55 73 48.

MER INFORMATION OM LACKERNA:

Bona Prime Classic är en vattenburen 1-komponents grund­lack som innehåller under 2,5% VOC.

Bona Prime Intense är en vattenburen 1-komponents grund­lack som fått licensen EMICODE® EC1.  EMICODE® är ett registrerat klassificeringssystem för produkter som används inomhus och ges till produkter med mycket låga utsläpp. Produkter med EMICODE® EC1 ger minsta möjliga miljöbelastning och rekommenderas som ett bra val för hälsa och miljö.

När Bona Mega introducerades 1995 baserades produkten på förnybara råvaror. Denna nya teknik gjorde det möjligt att utveckla starka och tåliga lacker med låg miljöpåverkan. Bona Mega har blivit världens mest använda lack för trägolv.

Bona Resident Plus innehåller mindre än 5% VOC.

Bona Novia uppfyller EU:s hårda miljökrav och får bära den europeiska miljömärkningen EU-blomman.

Läs även Folksams pressmeddelande på deras hemsida.