Bona: Vår väg mot en hållbar framtid

Bona har tagit ännu ett steg i sitt miljöarbete i samband med företagets mål att fasa ut lösningsmedelsbaserade lacker inom EU. Med sin nya platform " Vår väg mot en hållbar framtid", vill Bona kommunicera fördelarna med det miljöarbete som företaget bedriver för golvslipare, entreprenörer och golvägare.

- I vår kontinuerliga produktutveckling tar vi hänsyn till golvet, hantverkaren samt inom- och utomhusmiljön utifrån ett längre, hållbarare perspektiv. Vi strävar hela tiden efter att lansera bättre produkter med minskad miljöpåverkan. Detta har lett till flera genombrott såsom introduktionen av vattenburna lacker under 1970-talet och dammfri golvslipning under 2000-talet. Idag är vi stolta över att erbjuda ett komplett miljöanpassat sortiment för att slipa, lacka, limma och underhålla ett trägolv - under hela dess livslängd, berättar VD Kerstin Lindell.

Den sista februari i år uppfyllde Bona ett av sina miljömål, då företaget upphörde med att sälja lösningsmedelsbaserade lacker inom EU.

- Vi är stolta över detta initiativ och tycker att det är hög tid att vi sprider ljus över vårt miljöarbete, berättar Kerstin Lindell. Bona har alltid haft fokus på att utveckla miljöanpassade produkter och för att finna nya lösningar som förbättrar hantverkarens arbetsmiljö.

Kampanjen "Vår väg mot en hållbar framtid" speglar Bonas långsiktiga forskningsarbete för att skapa hållbara lösningar för framtiden.

- Vi sätter hela tiden nya mål som driver vårt miljöarbete. Ett nyligen uppsatt mål är att fasa ut lösningsmedelsbaserade limmer i EU till sista december 2010, berättar Arne Wallin miljöchef på Bona.

Med kampanjen "Vår väg mot en hållbar framtid" förklarar Bona också den svåra terminologin som omger branschen.

- I vår informationsbroschyr förklarar vi uttryck som NMP-fri, låg VOC (Volatile Organic Compound = flyktiga organiska ämnen) och silanbaserad. De här är termer som beskriver produkternas hälso- och miljöpåverkan, berättar Arne Wallin.

För mer information:

Arne Wallin, miljöchef, Bona. Tel: 040-38 55 75.
E-post: arne.wallin@bona.com

Agneta Weimarsson, PR ansvarig. Tel: 040-38 73 63.
Epost: agneta.weimarsson@bona.com

• hållbarhet & miljö