Bonas miljöchef utsedd till ordförande för Näringslivets Miljöchefer (NMC)

Arne Wallin, miljöchef på Bona AB i Malmö, är ny ordförande för Näringslivets Miljöchefer (NMC) efter Catherine Karagianni.  Jag känner mig hedrad över att bli vald och ser det som ett viktigt uppdrag att förestå föreningens 300 medlemsföretag och öka kunskapen om näringslivets miljöarbete, säger Arne Wallin.

Näringslivets Miljöchefer  är en ideell förening för företag och organisationer som vill förbättra sitt arbete inom miljö och hållbar utveckling. Arne Wallin har varit styrelsemedlem i föreningen sedan 2008, och blev vid föreningens årsstämma vald till ordförande.

– Ett övergripande mål är att underlätta för medlemmarna att aktivt bedriva och löpande utveckla ett professionellt miljöarbete, berättar Arne Wallin. Det gör vi bland annat genom att arrangera olika seminarier och konferenser. Huvudarrangemang för året är Sustainability Day, där föreningen bland annat utser årets vinnare av NMCs pris Hållbart ledarskap.

Det blir en viktig roll som styrelseordförande att främja erfarenhetsutbyte mellan medlemmarna och bevaka frågor med tyngdpunkt på olika strategier inom miljö och hållbar utveckling, berättar Arne.

Arne Wallin, har arbetat som miljöchef på Bona AB sedan 2002. Företaget har huvudkontor i Malmö och försäljning världen över. I Malmö tillverkas vattenbaserade lacker och rengöringsmedel till trägolv.

Om NMC: Näringslivets Miljöchefer (NMC) är en ideell förening för företag och organisationer som vill förbättra sitt arbete inom miljö och hållbar utveckling. Föreningen bildades i februari 1994 och har drygt 300 medlemmar. Medlemmarna är i första hand företag från en rad olika branscher inom det privata näringslivet, men även andra typer av organisationer som t ex kommuner och landsting

• om bona

Fakta om Bona
Bona, som har varit verksamt i Malmö sedan 1919, är ett familjeägt företag. Idag har Bona dotterbolag i 18 länder och försäljning i hela världen. Företaget var först i världen med att producera vattenbaserade golvlacker till trägolv, och erbjuder idag marknaden produkter för att installera, underhålla och renovera trägolv. Bona-koncernen har ca 500 anställda i hela världen och en omsättning år 2011 på SEK 1,3 miljarder. Företaget har tillverkning i Sverige, Tyskland, USA och Kina. I Malmö tillverkas UV-lacker, vattenbaserade lacker och rengöringsmedel för trägolv.

Arne Wallin

Director of Environment and Regulatory Affairs 040-38 55 75