Bonas system för dammfri golvslipning - en lönsam investering: Nu slipper jag kunder som klagar

2009-02-24

Bonas system för dammfri golvslipning - en lönsam investering

"Nu slipper jag kunder som klagar"

Håkan Strömberg är en av de första golvsliparna i Sverige som har investerat i en effektiv dammsugarenhet för dammfri golvslipning av trägolv, Bona Dust Care Multi, som har utvecklats för att uppfylla höga hälso- och miljökrav. Bona Dust Care Multi förbättrar inte bara golvsliparens arbetsmiljö utan även miljön för golvägaren, som inte bara slipper ohälsosamt slipdamm utan även kostnaderna för städning efter renoveringen. Bonas utrustning omfattar ett flertal produkter som tillsammans erbjuder dammfri golvslipning.

Dammsugarenheten kan användas med flera golvslipmaskiner samtidigt. Genom en 60 meter lång slang transporteras spån och slipdamm till en behållare. Dust Care Multi är främst avsedd för större objekt som kyrkor, gymnastikhallar och stora köpcenter, men kan även med fördel användas vid renovering av villor och mindre objekt. I Bona Dust Care Multi finns också utrymme för att förvara allt arbetsmaterial så att den egna bilen kan förbli ren och fräsch och på så sätt fri från alla smutsiga verktyg.

- Det är optimalt att använda Bona Dust Care Multi. Jag kan köra flera golvslipmaskiner samtidigt, berättar Håkan, som har tidigare erfarenhet av Bona DCS Single, en portabel dammsugarenhet avsedd för en slipmaskin. Med Bonas system för dammfri golvslipning blir det näst intill 100 procent dammfritt.

System för dammfri golvslipning - en lönsam investering

- Det finns helt enkelt inget alternativ vare sig för mig eller för kunden, säger Håkan. I mitt pris ingår alltid dammfri golvslipning. Förr klagade kunden på att det var dammigt i flera år efter en slipning, men numera är kunden helt nöjd. Slipdamm är näst intill omöjligt att själv städa bort och kräver oftast att man måste anlita en städfirma. Jag garanterar alltid ett fullgott resultat. Bonas system för dammfri golvslipning kan inte bli annat än en lönsam investering.

Håkan använder alla Bonas maskiner och produkter, bland annat de vattenburna lackerna Bona Mega och Bona Traffic samt den nya ytbehandlingen Bona Naturale, som ger en naturlig och obehandlad look.

- Det är en fördel för mig att Bona har ett komplett koncept av lack, slipmaskiner, lim, slippapper och underhållsprodukter som fungerar perfekt med varandra, berättar Håkan som värdesätter supporten från Bona.

Alla är vinnare

Yrkesgruppen golvslipare utsetts för en mängd hälsorisker. Bonas mål är att driva utvecklingen av nya produkter mot hållbara, långsiktiga resultat som förbättrar hantverkarens arbetsmiljö och har en positiv miljöpåverkan. Företaget erbjuder ett komplett sortiment av allt från dammfria, ergonomiska slipmaskiner till vattenburna lacker som bidrar till att skapa en hälsosammare arbetsmiljö. Det är viktigt att förbättra arbetsmiljön samtidigt som det ska vara lätt, enkelt och kostnadseffektivt med Bonas nya slipmaskiner.

- Det låter som en överdrift, men vi blir alltmer övertygade om att så snart våra kunder har börjat använda dammfri golvslipning vill de aldrig mer gå tillbaka till det traditionella systemet med dammpåsar av tyg, säger Peter Hellström, försäljningschef för Bona Sverige. Istället för att ödsla tid på att skydda möbler och känslig utrustning kan golvsliparen raskt utföra sitt jobb. Deras kunder kan snabbare börja använda sin lokal eller sitt hem utan tidsspillan. Alla vinner på Bonas nya dammfria slipning.

Fakta

Bona Dust Care System är Bonasmetod för dammfri golvslipning och innebär en revolution i branschen, dels genom att systemet radikalt förbättrar arbetsmiljön för golvsliparen, dels för att golvägaren slipper städningen och irriterande rester av slipdamm. Golvsliparens arbetsdag blir renare, snabbare och mer bekväm.

Bona Dust Care Multi

Bona har låtit ta fram en specialdesignad dammsugarenhet för slipmaskiner som är placerad i en trailer utanför byggnaden. Detta innebär att dammet som uppstår i samband med golvslipningen sugs upp av en kraftig dammsugare och med hjälp av en 60 m lång slang förs ut till en behållare i trailern. Slipdammet, som annars brukar irritera såväl golvslipare som kunder, undviks när dammet sugs upp vilket är en stor fördel ur arbetsmiljösynpunkt. Trailern har en mycket effektiv cyklon, bra fläkt och en uppsamlingspåse som rymmer 160 liter. Bona Dust Care Multi är tänkt att användas vid större arbeten såsom slipning av trägolv på museum, flygplatser, köpcentra och bilhallar. Enheten kan kopplas till flera slipmaskiner som slipar samtidigt. Med inbyggd transformator i Bona Dust Care Multi är den professionella golvsliparen oberoende av tillgång till el i fastigheten där golvet ska slipas. Trailern har tio gånger större kapacitet än Bonas nya portabla dammsugare Dust Care Single.

Bona Dust Care Single når svåra utrymmen

Bona Dust Care Single är en portabel dammsugarenhet för slipmaskiner speciellt framtagen för golvslipare som arbetar i flerfamiljshus, villaområden och andra offentliga miljöer. Dammuppsamlingen är innesluten vilket innebär att dammet inte exponeras när det är dags att byta påse. Den portabla dammsugaren kan även hyras och kopplas lätt till Bonas alla slipmaskiner. För den professionella golvsliparen ger Bona Dust Care Single bättre arbetsmiljö samtidigt som omgivningen skonas från slipdamm. Dust Care Single är ergonomiskt utformad och därmed befäster Bona sin position ytterligare som leverantör av innovativa och användarvänliga slipmaskiner.

Bona 8300 - det första antistatiska slippappret för trägolv

Med Bona 8300 är Bona först med att lansera ett antistatiskt slippapper för trägolv. Denna nya teknologi motverkar statisk elektricitet som annars får slipdammet att fastna på slippappret och i maskinen. Istället släpper dammet från pappret och sugs upp i dammsugaren. Inte bara arbetsmiljön blir bättre utan även själva slipningen blir effektivare. Det antistatiska slippappret kompletterar Bonas Dust Care-utrustning som därmed erbjuder en lösning med dammfri slipning.

För mer information:

Peter Hellström, Försäljningschef Bona Sverige. Tel: 040-38 73 09. E-post: peter.hellstrom@bona.com

Toni Müller, Produktchef. Tel: 040-38 55 60. Epost: tony.muller@bona.com.

Bona AB är ett familjeägt företag som etablerades 1919. Bona har ca 500 medarbetare och är marknadsledande inom lack och ytbehandling med försäljning och 17 dotterbolag i hela världen. Vår affärsidé är att erbjuda produkter för installation, renovering och underhåll av trägolv. I sortimentet ingår vattenburna lacker, oljor,

UV lacker, ergonomiska slipmaskiner, system för dammfri golvslipning slippapper, lim och golvvårdsprodukter. Koncernen hade en omsättning år 2007 på SEK 1,3 miljarder.

www.bona.com

• dammfri golvslipning