Miljööverdomstolen ger Bona klartecken för utökad produktion

Igår den 22 januari gav Miljööverdomstolen klartecken till utökad produktion för det Malmöbaserade företaget Bona AB, som i sin fabrik vid Segevång tillverkar vattenbaserade golvlacker, underhållsprodukter och UV-lacker för trägolv.

- Det känns mycket tillfredsställande att Miljööverdomstolen har fastställt vårt tillstånd för utökad produktion, säger Vd Kerstin Lindell. På Bona har vi kunnat se en ökad efterfrågan på våra produkter och det känns roligt att kunna tillgodose marknadens behov genom att utöka tillverkningen här i Sverige. Härmed får vi möjlighet att befäster vi vår ställning som en global aktör med basen i Malmö.

Bona, som i år firar 90 årsjubileum, har haft sina nuvarande lokaler sedan slutet av 1950-talet och har successivt utökat sin anläggning efterhand som omsättningen har ökat. Idag har Bona dotterbolag i 19 länder, och försäljning över hela världen. Det nya tillståndet ger Bona möjlighet att öka tillverkningen av vattenbaserade lacker, underhållsprodukter och UV-lacker till trägolv. Även om Bona nu har tillstånd att utöka sin produktion, kommer det enligt vd Kerstin Lindell inte att bli frågan om en omedelbar utökning.

- Vår utökning i Malmö kommer att ske successivt. Därför blir det inte heller frågan om några nyanställningar, utan möjligtvis först på längre sikt, förtydligar Kerstin Lindell.

Nya hårdare EU-regler för lösningsbaserade lacker, har bidragit till den ökade efterfrågan på Bonas vattenbaserade lacker.

- EUs ökade miljökrav går helt i linje med Bonas policy, säger Bonas miljöchef Arne Wallin. Bona har alltid varit föregångare i branschen när det gäller att utveckla miljöanpassade produkter. Bland annat var vi först i världen med att redan på 70-talet utveckla vattenbaserade lacker. I år tar vi ytterligare ett steg genom att upphöra med försäljningen av lösningsmedelsbaserade lacker inom EU.

Bona har sedan 2003 industrimark i Trelleborg, där man planerade att bygga en ny fabrik.

- Med det utökade tillståndet för Malmöfabriken kommer vi att låta tillståndet förfalla för Trelleborgsanläggningen, säger Anders Karstensson, Chief Technical Officer (CTO) på Bona.

Förutom sin fabrik i Malmö, har Bona produktionsenheter i USA och Kina. Cirka 40% av Bonas omsättning sker i USA, där företaget står för nästan hälften av marknaden för vattenbaserade lacker. Bona har vuxit organisk. Under 2008 startades ytterligare ett dotterbolag i Kina, och under samma år förstärktes också verksamheten i Latin Amerika. Dessa satsningar ingår i en långsiktig strategi som ska stärka Bonas roll i framtida konkurrens och tillväxt.

• hållbarhet & miljö
  • om bona