Anders Krab-Johansen lämnar Dagbladet Børsen

Anders Krab-Johansen, chefredaktör och vd för Danmarks ledande affärstidning Dagbladet Børsen lämnar företaget för att ta över som vd och publisher på Berlingske Media. Krab-Johansen har varit chefredaktör och vd för Børsen sedan 2011.

Allan Hansen går in som tf. vd för Dagbladet Børsen, där han idag är kommersiell direktör,och som styrelseorförande för Børsen Associated Media, som samlar danska Dagens Medicin, e-learningverksamhet och digitala managementhandböcker.

Jørgen Andresen, nyhetschef påBørsen går in som ansvarig utgivare parallellt med rollen som nyhetschef.

Övriga medlemmar i ledningsgruppen för Dagbladet Børsen, CFO Lars Schmidt och Louise Stenbjerre, redaktionell utvecklingsdirektör, fortsätter i sina nuvarande roller.

”Anders Krab-Johansen har varit en framgångsrik ledare både redaktionellt och affärsmässigt under sin tid på Børsen, och han har bidragit på ett avgörande sätt till Børsens såväl journalistiska som lönsamhetsmässiga framgångar”, säger Karmo-Kaas Lutsberg, affärsområdeschef för Bonnier Business to Business, där Børsen ingår.

Rekryteringsprocessen för att hitta en permanent ersättare inleds omedelbart. Under de kommande veckorna kommer Anders Krab-Johansen att arbeta tillsammans med Allan Hansen och övriga i Børsens ledning för att säkerställa en bra överlämning.

Bonnier är majoritetsägare i Børsen. Efter en affär som fullbordades i januari 2017 äger J.P./Politikens Hus 49,9 % av aktierna.

• Webbmedia

Karmo Kaas-Lutsberg