Bonnier Broadcasting startar produktionsbolag med Anna Carrfors Bråkenhielm

Bonnier Broadcasting har beslutat att tillsammans med Anna Carrfors Bråkenhielm starta ett nytt produktions- och rättighetsbolag – Scandinavian Studios AB. Bolaget ska utveckla, producera och exploatera tv-formaträttigheter i samarbete med Bonniers tv-kanaler. Anna Carrfors Bråkenhielm blir även vd för bolaget.

Anna Carrfors Bråkenhielm tillträder den 1 juli som vd för Scandinavian Studios. Bolaget ska utveckla, producera och exploatera tv-formaträttigheter och skapa nya värden och affärer kring programkoncept, både för den nordiska och internationella marknaden.

– Att tillsammans med Bonnier Broadcasting få bygga ett nytt innehållsbolag med bas i Sverige och fritt spelrum på den internationella marknaden är en mycket spännande utmaning. De flesta produktionsbolag i Sverige ägs i dag av stora internationella aktörer och så gott som alla stora mediekoncerner i världen som äger tv-kanaler har i dag också egna produktionsbolag. Med några av Europas främsta tv-kanaler inom koncernen tror jag att vi kan bli en stark aktör både i Sverige och internationellt, säger Anna Carrfors Bråkenhielm.

Jan Scherman,TV4-Gruppens nuvarande vd och tillträdande vice vd för Bonnier Broadcasting, blir styrelseordförande i Scandinavian Studios.

– Konkurrensen om de bästa rättigheterna blir allt hårdare. För att nå framgång hos publiken och lyckas skapa nya affärer blir det allt viktigare att utveckla, exploatera och bygga nya formaträttigheter. Att Bonnier Broadcasting nu startar eget bolag på det här området är av central betydelse. Närheten till TV4-Gruppen är en fördel, säger Jan Scherman.

Torsten Larsson, vd för Bonnier Broadcasting och styrelseledamot i TV4 AB, ingår också i styrelsen för Scandinavian Studios.

Anna Carrfors Bråkenhielm kommer närmast från produktionsbolaget Silverback, som hon grundade 2006 och 2008 sålde till Englands största kommersiella tv-bolag, ITV plc. Mellan 1996 och 2005 var Anna Carrfors Bråkenhielm vd för MTG-ägda Strix Television och har också startat affärsmagasinet Passion for Business.

Anna Carrfors Bråkenhielm, tillträdande vd Scandinavian Studios 08-736 40 00
Torsten Larsson, vd Bonnier Broadcasting 08-736 40 00
Jan Scherman, vd TV4-Gruppen (via kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt 070-546 74 44)

• Bio, film, foto