Bonniers app-succé Toca Boca får nya ägare

Succéföretaget Toca Boca, som på fem år gått från idé till 140 miljoner nedladdade appar, får nya ägare. Köpare är kanadensiska leksaks- och underhållningsföretaget Spin Master.

Toca Boca startades för fem år sedan som ett projekt på Bonniers huvudkontor i Stockholm. Björn Jeffery och Emil Ovemar, på Bonniers dåvarande R&D-avdelning, hade en idé om att göra digitala leksaker för smartphone-generationen.

Utifrån tanken om att konsekvent utgå från barnets perspektiv, och att utveckla produkter för en global mobilmarknad, har Toca Boca vuxit till ett världsledande mobilt varumärke för barn. Toca Boca, som ingår i Bonniers affärsområde Growth Media, har idag mer än 60 procent av omsättningen i Nordamerika. Från kärnaffären inom digitala leksaker är Toca Bocas ambition att växa genom att bredda sina varumärken inom video och fysiska produkter.

Ulrika Saxon, vd Bonnier Growth Media: ”Toca Bocas uppstart och utveckling med 140 miljoner nedladdningar under de fem åren fram till idag är en framgångssaga för Bonnier Growth Media. Björn, Emil och övriga teamet på Toca Boca har skapat ett stort förtroende hos både barn och föräldrar genom att satsa på kvalitet, lekfullhet och könsneutralitet. Som ägare är vi stolta över att ha bidragit till en lysande start-up inom ramen för ett 200-årigt medieföretag. När Toca Boca nu är på väg att ta nästa steg är det affärsmässigt rätt för Bonnier att lämna över stafettpinnen till en ny ägare som har sin bas där Toca Boca vill växa, såväl produktmässigt och geografiskt.”

Toca Boca köps av Spin Master som är ett globalt leksaks- och underhållningsföretag, med 950 anställda och huvudkontor i Toronto där bolaget också är noterat (TSX:TOY). Bolaget har mångårig erfarenhet av att skapa intäkter från försäljning och licensiering av produkter och TV-serier och omsatte under 2015 mer än 1 miljard USD.

Björn Jeffery, vd på Toca Boca: ”Vi har haft förmånen att ha full uppbackning av Bonnier sedan dag ett, och deras värderingar inom entreprenörskap och självbestämmande har varit en förutsättning för att vi skulle växa och lyckas. Spin Master är en ledande innovatör inom leksaker och underhållning, och vi ser fram emot ett spännande samarbete med dem för att fortsätta att utveckla våra varumärken Toca Boca och Sago Mini inom nya områden för barn runtom i världen.”

Ulrika Saxon: ”Det är med visst vemod vi lämnar ägandet i Toca Boca, men vi är övertygade om att tidpunkten är väl vald för både Bonnier och bolaget. Vi är stolta över den resa vi gjort och över de värden som vi har skapat tillsammans. Försäljningen ger oss resurser som kan investeras i nya Bonnier-satsningar på digitala produkter och tjänster.”

Parterna är överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. Affären fullbordas i början av maj.

För mer information:

Ulrika Saxon, vd Bonnier Growth Media +46 70 643 60 65

• Förvärv, fusioner

• toca boca
  • ulrika saxon
  • bonnier growth media
  • bonnier ab
  • bonnier

Bonnier är en internationell mediekoncern.