HD–Sydsvenskan integreras i Bonnier News

Idag informerades medarbetarna om att HD-Sydsvenskan ska integreras ytterligare med Bonnier News. Detta är ett uttryck för ett långsiktigt perspektiv på ägandet i HD-Sydsvenskan från Bonniers sida. Den regionala och lokala journalistiken och annonsmarknaden kommer även framöver att stå i centrum för HD-Sydsvenskan.

Det går bra för HD-Sydsvenskan och nu planeras en djupare integration i Bonnier News.

HD-Sydsvenskan blir en del i Bonnier News på samma sätt som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri. I samband med detta blir annonsförsäljningen en del av Bonnier News Sales.

Ny vd för HD-Sydsvenskan blir Anders Eriksson, som är chef för Bonnier News och vd även i de övriga tidningsbolagen inom affärsområdet. Han kommer att efterträda nuvarande vd Pontus Bodelsson i slutet av sommaren. Ny styrelseordförande i bolaget blir Bonnier AB:s vd Tomas Franzén.

”En integration i Bonnier News ger oss ytterligare möjligheter att skapa långsiktig utveckling och lönsamhet genom att vi kan mobilisera större resurser inom exempelvis digital produktutveckling. Med Pontus Bodelsson som vd har bolaget genomfört ett framgångsrikt förändringsarbete och jag hoppas att han nu vill ta sig an nya utmaningar inom koncernen. På en mycket tuff marknad har HD-Sydsvenskan lyckats utveckla sina journalistiska produkter och skapa betalningsvilja även digitalt och den unika lokala journalistiken kommer också framöver att vara helt avgörande för HD-Sydsvenskan”, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.

”Vi har gjort ett målmedvetet fusions- och förändringsarbete. Lönsamheten är bättre än plan, antalet prenumeranter ökar, vår affärsutveckling ger resultat och vi har mycket engagerade medarbetare. Sammantaget är det ett bra betyg för alla medarbetares stora ansträngningar med den digitala transformationen. Nu är det rätt läge för företaget att ta nästa steg”, säger HD-Sydsvenskans nuvarande vd Pontus Bodelsson.

Den föreslagna förändringen ska förhandlas fackligt och beslutas på nästa ordinarie styrelsemöte i HD–Sydsvenskan den 16 juni 2017.

• Förvärv, fusioner

Anders Eriksson