Investeringar i framtiden

Bonniers omsättning uppgick 2011 till cirka 30 miljarder kronor (29 819 Mkr) och var därmed oförändrad jämfört med 2010. Den operativa EBITA-marginalen* sjönk från 8,1 % (2 430 Mkr) till 6,4 % (1 895 Mkr) före omstruktureringskostnader och andra jämförelsestörande poster.

"2011 var för Bonnier ett år av stora investeringar i omstrukturering och anpassning till en digital omvärld, samt investeringar i position och innehåll inom Broadcasting-området", säger vd Jonas Bonnier. "Vid sidan av en vikande global annonsmarknad under hösten var detta en starkt bidragande orsak till den lägre lönsamheten jämfört med 2010."

"Den globala förändringen på mediemarknaden fortsätter i hög takt och under 2011 har Bonnier tagit stora omställningskostnader av strukturkaraktär inom en rad verksamheter. Huvudparten av försämringen av 2011 års resultat före skatt, som uppgick till 664 (1 000) Mkr, kan hänföras till dessa investeringar i framtiden. Omställningskostnaderna väntas ligga kvar på en hög nivå 2012 för att normaliseras under 2013. Målet är naturligtvis att de kostnader vi nu tar ska skapa bästa möjliga förutsättningar för långsiktig tillväxt och lönsamhet."

Books omsättning 2011 var nästintill oförändrad. EBITA på 648 (720) Mkr innebär en nedgång, men utgör samtidigt bokverksamhetens näst bästa resultat hittills. Under året stärktes Bonnier som Skandinaviens ledande förlagshus inom allmänlitteratur genom förvärvet av förlaget WSOY från Sanoma i Finland, samtidigt som Bonnier Utbildning avyttrades.

Magazines är det område där det har skett en betydande minskning i omsättning under 2011. EBITA uppgick till 128 (155) Mkr. Året präglades av ett omställningsarbete som kommer att fortsätta under 2012, inte minst i Bonnier Corp i USA där annonsmarknaden för print fortfarande ligger väsentligt under den nivå vi såg före finanskrisen. Samtidigt ökar den digitala annonsvolymen dramatiskt, vilket innebär en stor potential men även kräver fortsatta investeringar.

Broadcasting and Evening Papers omsättning steg under 2011 ytterligare något utifrån fjolårets rekordnivå. EBITA föll dock till 917 (1 260) Mkr, efter omfattande investeringar i rättigheter och positioner på samtliga nordiska marknader. Som exempel kan nämnas ompositioneringen av Sjuan (före detta TV4+), nylanseringen av TV11 och satsningen på Nyhetsbolaget och TV4 News. Tappet av Premier League-rättigheterna slog under året mot C Mores intäkter. Dock vände utvecklingen i positiv riktning under årets sista månader. I december fick finska MTV ett nationellt sändningstillstånd för tv-kanalen AVA. Expressens upplaga föll under 2011, men genom kostnadsminskningar och en höjning av lösnummerpriset från 11 till 12 kronor uppnåddes fortsatt stark lönsamhet.

Entertainments EBITA blev 273 (280) Mkr. SF Bios marknadsandel i Sverige minskade något på en växande svensk biografmarknad. Samtidigt möjliggörs fortsatt expansion i Norge genom avtalet om byggandet Festningen Kino i Oslo, som kommer att bli landets största biograf.

Business Press lyckades 2011 förbättra EBITA till 248 (210) Mkr genom en positiv utveckling såväl för DI i Sverige och Börsen i Danmark som i Östeuropa, där fallet på annonsmarknaden äntligen avstannade och frukterna av konsolideringsarbetet året innan kan börja skördas. Den bulgariska affärstidningen Pari avyttrades under året.

Morning Papers omsättning var oförändrad och EBITA uppgick till 84 (115) Mkr. Dagens Nyheter förstärkte sitt resultat genom kostnadsbesparingar tillsammans med en positiv utveckling av annonsförsäljningen på framförallt dn.se. Sydsvenskans annonsintäkter minskade något jämfört med fjolåret och en omfattande omstrukturering genomfördes under andra halvåret. Bonnier avyttrade under hösten 2011 sitt ägande i de tre tidningarna i Skånemedia.

Other omfattar koncerngemensamma aktiviteter och funktioner. Dessutom ingår dels satsningarna på affärsområdet Digital, som är under uppbyggnad, dels kostnaderna för att etablera Bonnier Solutions, ett shared service center för Bonniers nordiska verksamhet. Påverkan på koncernens EBITA för dessa koncerngemensamma aktiviteter blev under 2011 -403 (-310) Mkr.

Gearingen (förhållandet mellan nettoskuld och eget kapital) landar på 0,98 vilket är i linje med våra interna målsättningar och med föregående år.

* Operativa EBITA är rörelseresultatet före realisationsvinster och realisationsförluster och före andel i intresseföretags resultat samt före goodwill och övriga förvärvsrelaterade av- och nedskrivningar och före omstruktureringskostnader och andra jämförelsestörande poster.

Nettoomsättning per affärsområde

SEK M20112010