Kommande vd-byte i Bonnier AB

Jonas Bonnier lämnar vd-rollen i Bonnier AB vid årsskiftet 2013/2014 efter sex år på posten. Arbetet med att rekrytera en efterträdare inleds omgående.

Jonas Bonnier kommer efter årsskiftet vara verksam som arbetande styrelseordförande för Bonnier Corporation med bas i USA.

”Under en period som kännetecknats av stora utmaningar för mediebranschen och för våra bolag har Jonas Bonnier gjort ett väldigt bra jobb. Inte minst föryngringen av ledningsteamet är en viktig insats för framtiden. Jonas Bonnier har också aktivt drivit på omställningen till digitala affärsmodeller. Det är dessutom glädjande att Bonnier AB idag faktiskt står finansiellt starkare än på mycket länge”, säger Carl-Johan Bonnier.

”Mycket har hänt sedan jag tillträdde som VD. Världen har genomgått en djup finanskris och mediemarknaden håller som bäst på att ställas om till en ny verklighet. Intresset för nyheter och underhållning är dock rekordstort och Bonnier har kommit en bra bit på väg i att ställa om koncernen för morgondagen. Med 7,5 miljarder kronor i tillgänglig likviditet är Bonniers finanser dessutom starka. För mig känns det som rätt tillfälle att lämna över stafettpinnen”, säger Jonas Bonnier.

”För egen del ser jag fram emot förmånen att ännu mer aktivt engagera mig som styrelseordförande för Bonnier Corporation, vår amerikanska tidskriftsverksamhet”, säger Jonas Bonnier.

Jonas Bonnier tillträdde som VD för Bonnier AB den 1 januari 2004 och som VD för Bonnier AB i januari 2008.

För mer information:

Jonas Bonnier, Vd Bonnier AB, 08-736 4000