Maria Curman avgår som vd för Bonnier Books

Vid årsskiftet avgår Maria Curman som vd för Bonnier Books efter tio år på posten, för att framöver fokusera på fortsatt styrelsearbete inom Bonnier.

Samtidigt får Jacob Dalborg, vd för Bonnierförlagen Sverige, ansvar för Bonniers finska och norska bokverksamhet och Hartmut Jedicke, vd för Bonnier Media Deutschland, blir ny styrelseordförande för brittiska Bonnier Publishing.

Under Maria Curmans tid som vd har Bonniers bokverksamhet vuxit, både i omsättning och geografiskt. 2010 var det starkaste året i förlagsverksamhetens 200-åriga historia.

– Maria Curman har utvecklat Bonniers förlagsverksamhet på ett lysande sätt. Hon har på ett avgörande sätt bidragit till att lyfta vår förlagsverksamhet till en framgångsrik expansion på nya marknader. I ett tidigt skede med starten av Bonnier Utbildning, expansionen i Tyskland, rekonstruktionen av vår nordiska förlagsverksamhet, förvärvet av Adlibris och slutligen av WSOY i Finland, säger Jonas Bonnier, vd Bonnier AB.

Bonnier bedriver idag bokverksamhet i fem företagsgrupper i sju länder: Bonnierförlagen i Sverige, Tammi i Finland*, hälftenägda Cappelen Damm i Norge, Bonnier Media Deutschland i Tyskland samt brittiska Bonnier Publishing, som även har dotterbolagsverksamhet i Frankrike och Australien.

– Jag har haft en fantastisk tid inom Bonnier. Det har varit en spännande och berikande resa och det är naturligtvis roligt att nu avsluta den med förvärvet av WSOY, Finlands största förlag. Jag ser fram emot att fortsätta bidra med ett aktivt styrelsearbete inom Bonnier, säger Maria Curman.

I och med Maria Curmans avgång får Jacob Dalborg, vd för Bonnierförlagen Sverige, ansvar för Bonniers nordiska förlagsverksamhet och blir styrelseordförande i Bonnier Books Finland samt vice ordförande i norska Cappelen Damm. Hartmut Jedicke, vd för Bonnier Media Deutschland, Tysklands tredje största förlagsgrupp inom allmänlitteratur, övertar posten som styrelseordförande i brittiska Bonnier Publishing. Jacob Dalborg och Hartmut Jedicke kommer att rapportera direkt till Jonas Bonnier.

*En överenskommelse om förvärv av finska WSOY ingicks i april. Affären slutförs per 3 oktober 2011.

Maria Curman, tfn: +46 70 884 89 10
Jonas Bonnier, tfn: +46 8 736 44 54

Bonnier Books Bonnier Books är den ledande förlagsgruppen i Norden och en av de ledande i Tyskland. Affärsområdet omfattar bokförlag, bokklubbar samt bokhandel i fysisk form och på nätet.

Bonnierförlagen är Sveriges största förlagsgrupp med en bred utgivning inom alla genrer. Här ingår bland annat Albert Bonniers förlag, Wahlström & Widstrand och Forum samt Nordens största nätbokhandel Adlibris och en stor bokklubbsverksamhet. Bonnier Media i Tyskland har en omfattande utgivning av skönlitteratur genom förlagen Piper och Ullstein samt är den ledande utgivaren av barnböcker via Carlsen Verlag och Thienemann Verlag. I affärsområdet ingår också Norges främsta förlagskoncern Cappelen Damm med bokhandelskedjan Tanum samt förlaget Tammi i Finland. Bonnier Publishing Group inrymmer bland annat barnboksförlagen Templar och Autumn i Storbritannien och förlag i Frankrike och Australien.

• Tidningar, tidskrifter

• vd