2015 års mottagare av Pelle Svanslös Våga Vara Snäll-stipendiet

Pelle Svanslös Våga Vara Snäll-stipendiet 2015 tilldelas Gredelbyskolan/Högåsskolan i Knivsta och förskoleklassen Gul, som från och med HT 2015 blir klass 1B på den alldeles nyöppnade Högåsskolan i Knivsta. Förskolläraren Anna Wik och fritidspedagogen Blerta Binaku har, med utgångspunkt i berättelserna om Pelle Svanslös, på ett pedagogiskt, lekfullt och kreativt sätt förmedlat värderingsgrunden om Allas Lika Värde.

– Vi har arbetat med Pelle Svanslös och Uppsala under hela förskoleåret. Vi har läst böcker, dramatiserat berättelser, gjort studiebesök i staden och arbetat med kompisrelationer och värdegrunder baserat på händelserna i böckerna. Stipendiet gör att vi kan jobba ännu mer med trygghetsteamet på skolan som jobbar med antimobbningsfrågor. och självklart ska vi göra något roligt tillsammans med alla barnen som varit med i projektet- en överraskning! säger Anna Wik.

– En värdig vinnare som vi är glada och stolta över. Nu ser vi fram emot många ansökningar till nästa års stipendium och vi hoppas att detta ska stimulera arbetet mot mobbing och förståelsen för allas lika värde, säger Mats Fromme, VD på Sagogränd.

Här är en video som dokumenterar förskolans arbete

Stipendiet delades ut den 12 oktober på Universitetsbiblioteket Carolina Rediviva i Uppsala. Stipendiemottagarna erhåller i år ett basbelopp på 44 500 kronor. Stipendiet delas ut till personer, grupper eller organisationer som på olika sätt har arbetat med att utveckla barns förståelse för allas lika värde och vill särskilt uppmärksamma förskolor, förskoleklasser, lågstadier, personal och pedagoger.

Våga vara snäll-stipendiet instiftades år 2014 av Sagogränd AB, som kontrollerar rättigheterna för Pelle Svanslös. Stipendiet instiftades dels för att uppmärksamma 75 årsjubiléet för utgivningen av den allra första boken om omåttligt populära och folkkära Pelle Svanslös, men också för att uppmärksamma de värdegrunder som Pelle Svanslös utgår ifrån. Hans grundvärderingar om alla människors lika värde har sedan debuten 1939 varit en genomgående röd tråd i författaren Gösta Knutssons berättelser om Pelle och hans kamrater och deras äventyr i Uppsalas gränder.

I samband med jubiléet gavs även nya böcker om Pelle Svanslös ut i samarbete med stiftelsen Sagogränd. År 2015 utkommer sex nya Pelle Svanslös-böcker hos Bonnier Carlsen.

Sista datum för inskickning av nomineringar till 2016 års stipendium är den 15 september 2016. Utdelning sker i Uppsala på Gösta Knutssons födelsedag den 12 Oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Press- eller intervjuförfrågningar samt information om Pelle Svanslös-böckerna och recensionsexemplar:
Hanna Lundkvist, Bonnier Carlsen
076-526 11 63 eller hanna.lundkvist@bonnierforlagen.se

Frågor om Våga vara snäll-stipendiet eller Sagogränd AB:
Mats Fromme, Sagogränd AB
0707-97 97 97, mats.fromme@sagogrand.se