Dressed for success

Många nystartade tidskrifter fick det tufft 2011. Den stora undantaget är STYLEBY, som under sitt första år ökat utgivningen. Chefredaktör Jonna Bergh berättar om strategin bakom framgångarna.

I morgon, den 3 februari, kommer årets första utgåva av STYLEBY till prenumeranterna. Knappt ett år har gått sedan magasinet lanserades, och det har visat sig bli en riktig framgångssaga.

Premiärutgåvan av STYLEBY fick fina recensioner och gick 35 procent över budget på upplagan samt 73 procent över budget på annonsförsäljningen. Detta utan att ha använt traditionell lansering utan enbart räknat med kraften av rekommendationer.

Även numren efter premiären har gått bra, och i år ökar utgivningen från sex till åtta nr/år.

Tidningen har fått uppmärksamhet för att ha använt oväntade grepp.
– Vi lyckas då och då att chocka läsarna lite– genom att utnämna Marie Fredriksson till stilkon, hålla Lasse Winnerbäck ansvarig för en modeplåtning och genom att vara ett magasin där skygga medlemmar från Kent plötsligt dyker upp som reportrar, säger Jonna Bergh, chefredaktör för STYLEBY.

Jonna, varför har STYLEBY blivit så populär?
– Vi hittade det berömda ”hålet” – ett personligt och modigt modemagasin som är lite mer ”verkligt” än våra konkurrenter, som har ett gott humör men som ändå håller en hög modegrad.

Vi vågar också vara nischade, vi har koll på nya spännande människor och magasinet är fokuserat. Vi får ofta höra att STYLEBY känns ”egen”. Det är den finaste komplimang man kan få, jag börjar nästan gråta när någon säger det. Så glad blir jag.

Elin Kling och Columbine Smilles närvaro i magasinet gav oss en kanonstart rent intressemässigt, och de är båda arbetshästar som jobbar hårt för att ge STYLEBY det fina innehåll vi har.

Nina Ojas form är välgjord och modern. Mina kontakter bland artister och musikbransch har också visat sig vara väldigt användbara och har gett oss en mix i magasinet som känns spännande och egen.

Vad är du själv mest stolt över?
– Målet var att göra något nytt – både redaktionellt och affärsmässigt – och det har vi lyckats med. Vår plan var att hitta andra sätt att tala med målgruppen och använda oss av de kontaktnät vi har inom redaktionen. På det sättet investerades ovanligt lite pengar under lanseringen – och ändå har vi lyckats nå en hög upplaga. Det är jag helt sjukt stolt över!

Nu har vi lyckats skapa ett varumärke som har stor kredabilitet och många kunder vill sammankopplas med – vilket gör det lättare för oss att fortsätta hitta vägar att jobba för att nå nya läsare. Vi fortsätter att hålla igen på kostnaderna genom att inte gå upp i utgivningstakt för snabbt. Vi är väldigt strategiska i allt vi gör.

Hur har du hållit ihop redaktionen när modechefen under längre perioder arbetat från New York? Vilka fördelar har funnits med att Elin Kling har bott där?
– Jag håller ju inte ihop redaktionen. Det är lite det som är poängen. Jag hade inga invändningar mot att Elin flyttade. Elins flytt så snart efter lansering har förbryllat många och jag får mycket frågor om det, men jag tycker inte det är så konstigt. Bilden av ”redaktionen” i ett rum på ett förlag tror jag delvis är lite förlegad. Den passar i alla fall inte oss just nu. Det jobb Elin gör kan hon göra därifrån, hennes fokus är det inget fel på.

Det berikar oss att hon är där och arbetar upp kontakter, träffar fotografer, möter människor vi vill ha i magasinet och charmar annonsörer – och ska man jobba med en ny generations mediestjärnor så får man inte vara rädd för den nya tiden och nya attityder till hur, och var, man arbetar. Min inställning är, har alltid varit, och kommer alltid att vara att ”allt nytt är bra tills motsatsen bevisats”.

Vad väntar STYLEBY 2012?
– Självklart kommer STYLEBY att få kämpa hårt i år – som alla andra – men vi har en positiv rörelse framåt. Vi överträffade snabbt annonsbudget för nr 1/2012 och har många annonser sålda även för resten av året. Vi kommer att fortsätta att jobba i den anda som vi varit så framgångsrika med under 2011 – att hitta en bra, hälsosam upplaga utan att det kostar skjortan. Vi vill nämligen ha våra skjortor kvar.

Vi ska börja titta på om vi ska utveckla vår affär på webben. Jag älskar vårt bildflöde på styleby.nu, men vi ska förmodligen erbjuda mer på sajten.

STYLEBY fyller ett år och det ska vi ju fira såklart. Sen ska vi kanske hitta på något extra kul i höst, men det är inte riktigt klart än. Sen är det ju den här ständiga frågan om huruvida Elin kommer att vara på omslagen även under 2012… Och där låter jag er förbli hängande i luften, ovetande.

Men jag vet.