Mats Carleson ny vd på Bonnier Tidskrifter

Som meddelades i fredags tillträder Mats Carleson som ny vd för Bonnier Tidskrifter den 1 augusti. Här en presentation av honom. Hur ser hans karriär ut, varför tidskrifter och vilken är största utmaningen för branschen just nu?

Mats Carleson inledde sin karriär med att köpa en tidningskiosk hemma i Kalmar som 18-åring. Sex år senare var omsättningen femdubblad och han hade fyra anställda.

Presam (numera Tidsam) var vår i särklass sämsta leverantör och när jag såg att de sökte en säljare så kände jag att jag måste träffa dem för att få ett ansikte på detta märkliga företag. När jag sedan blev erbjuden jobbet, tackade jag ja eftersom jag ändå gick i tankar på att sälja kiosken, berättar Mats.

När Presam la ner terminalen i Kalmar började Mats 1988 arbeta på Albinsson & Sjöberg, där han senare blev marknadschef. Det skulle inte bli det sista familjeägda förlaget som Mats arbetade på.

Bonnier Tidskrifter ryckte i Mats, och när ett jobberbjudande kom från Amelia Adamo gick det inte längre att säga nej. År 2000 började Mats som vice vd i dåvarande affärsområdet Amelia Publishing Group, och blev Amelias högra administrativa hand. Det blev ett lyckligt äktenskap, konstaterar Mats i efterhand. Ett äktenskap som fortfarande pågår.

Vid BT:s omorganisation hösten 2009 blev han Förlagsdirektör för BT Marknad.

I januari 2012 fick Mats även titeln vice vd. I en intervju då betonade han att vi inom tidskriftsbranschen idag får slåss allt hårdare om läsarnas tid.

För att stå starka efter 2012 tror Mats på utveckla våra tidningar genom att fokusera ännu mer på att vara behövda, sticka ut i tidningshyllan, hålla hög kvalitet och känna av var i livscykeln varje tidning befinner sig. Och bli ännu bättre på att förstå vart marknaden är på väg.
– För läsning kommer alltid finnas. Och papperstidningen kommer att ha en viktig position i folks liv i många år till. Men med det inte sagt att vi ska glömma den digitala världen. Tvärtom, säger Mats.

Nästa steg i Mats Carlesons karriär sker alltså den 1 augusti 2012 då han tillträder som vd för Bonnier Tidskrifter, och får vad han tycker är ett av Sveriges roligaste jobb.

Om Mats Carleson
Nuvarande befattning:
Vice vd & förlagsdirektör på BT Marknad.
Aktuell:
Tillträder den 1 augusti som VD för Bonnier Tidskrifter.
Ålder:
51 år.
Familj:
Sambo.
Bor:
Lägenhet på Norrmalm.
Gör en ledig dag: Träffar vänner eller kanske bygger om något på landet. Där finns det alltid något som behöver skrapas, målas eller spikas. Och om jag inte hittar någon tillräckligt bra ursäkt så blir det gymmet.

Hästintresse: Jag har fött upp häster, jobbat som ridinstruktör och tävlat i både hoppning och dressyr, och varit domare i hoppning och dressyr. Men nu har jag slutat med det. Inte suttit på en häst på 20 år.

Hur skulle du beskriva dig som yrkesperson: Borde ju vara någon som arbetar med mig som beskriver det. Men jag får gissa lite. Jag är otålig, tycker om när det går fort. De som jobbar nära mig vet att jag är bra på att delegera och litar på att alla i organisationen gör det som förväntas av dem. Jag försöker ge utrymme till mina medarbetare att växa. Det känns viktigt.

Och som privatperson: Jag brukar få höra att jag är omtänksam, snäll men rättvis och en bra vän. Och rolig. Ibland.

Svåraste utmaningen för BT: Omställningen till det nya medielandskapet. Bibehålla hög kvalitet i kombination med att bli ännu effektivare. Hitta nya intäkter för att möta där de traditionella intäkterna minskar.

Största ljuspunkten för BT: Vi är och kommer fortsatt vara ett framgångsrikt förlag. De viktigaste tillgångarna har vi redan på Bonnier Tidskrifter. De bästa talangerna och de starkaste varumärkena. Det bådar gott för framtiden.

• mats carleson