Nya KP-webben blir tillgänglig för alla barn – men communityt stängs ner

Söndagen den 1 april stänger KPwebben sitt community i enlighet med ett beslut från i höstas. Communityt har varit ett forum där Kamratpostens prenumeranter har kunnat prata med varandra i en säker miljö.

KP och Bonnier Tidskrifter har under våren sökt med ljus och lykta efter någon som kan driva communityt vidare, men alla har tackat nej, trots att de skulle få all teknik gratis.

Bonnier Tidskrifter och KP har varit i kontakt med cirka 15 organisationer och företag för ett eventuellt övertagande av communityt. Efter många och långa förhandlingar under de senaste tre månaderna har alla de tillfrågade tackat nej, trots ett generöst erbjudande om att få den upparbetade plattformen och den tekniska supporten helt gratis.

Räddningsaktionen gick inte i mål och därför fullföljs nu beslutet om att stänga communityt. Orsaken är densamma som tidigare – communityt har i dag den omfattningen, med cirka 40.000 inlägg i veckan, att den omöjligt kan drivas vidare av Kamratpostens ganska lilla redaktion.

Lukas Björkman, chefredaktör på Kamratposten, vad är det som händer?
– Egentligen är det ingenting nytt som händer. Frågan har varit uppe länge. Vi har haft communityt i snart fem år, och sanningen är väl att det vuxit oss lite över huvudet.
Vi är en liten redaktion och har dessutom ingen utbildning att hantera alla de stora frågor som vi dagligen ställs inför på webben.

Är många barn är berörda av det här beslutet?
– Vårt community har bara varit öppet för prenumeranter, och cirka en femtedel av dem är inne varje vecka. Visst kan man säga att de är många, men ändå en klar minoritet av KP:s prenumeranter.

Kan du hänvisa medlemmarna någon annanstans?
– Tyvärr kan vi inte det. Trots att vi arbetat stenhårt med att hitta någon som kan ta över, så har vi inte lyckats hitta någon i Sverige som velat driva det här vidare.

Varför tror du att det misslyckades?
– När intressenterna förstått omfattningen så har de alla kommit fram till samma slutsats som vi. Ingen har resurserna som krävs.

Hur påverkar det här KPwebben?
– Communityt är bara en del av det vi gjort på webben. Det redaktionella och en hel del skoj blir ju kvar. Nu kommer också hela KPwebben att vara öppen för alla barn i hela Sverige – och inte bara för våra prenumeranter – vilket jag tycker är bra.
Dessutom har jag en stor överraskning på gång till början av april, men det berättar jag mer om snart…