8 av 10 kvinnor väljer att spara - Bonnier Tidskrifter ger insikter om kvinnors bank- och försäkringsvanor

Bonnier Tidskrifter har årligen släppt sin uppskattade undersökning om kvinnor och deras skönhetsvanor. Nu satsar de ytterligare genom att göra fler undersökningar och förmedla insikter inom segmenten: hem & inredning, skönhet, bank finans & försäkring, livsmedel och bilar.

- Vi arbetar ständigt med att skapa relevanta insikter om våra läsare som kan vara till nytta för våra kunder och våra samarbetspartners. Information och data är det ingen brist på idag, men däremot att verkligen förstå sina kunder och deras beteenden, det är inte lika lätt och därför jobbar vi stenhårt med det, kommenterar Andreas Sandin, Sales Director på Bonnier Tidskrifter om undersökningarna

I den senaste undersökningen har Bonnier tidskrifter gjort en kartläggning över kvinnors inställning och vanor inom bank, finans och försäkring. Undersökningen har gjorts med 1 317 kvinnor i Bonnier Tidskrifters nätverk, boende i Sverige som är mellan 16 till 80 år. Louise von Stockenström, analyschef och Mikaela Eng, medieanalytiker på Bonnier Tidskrifter har ansvarat för undersökningen.

- Undersökningen visar bland annat att det råder en alltför hög grad av passivitet i bank- och försäkringsfrågor och där har vi som mediehus en viktigt roll att fylla och ett informationsansvar. Våra varumärken är den röst som kvinnan många gånger litar på och verkligen tar sig tid att lyssna till. Vi måste sätta dessa frågor på agendan och inspirera till att kvinnorna prioriterar dem och inse följderna av det motsatta. Att vara väl insatt i bank- och försäkringsfrågor må låta trist men kan vara en av de viktigaste vägarna till ett rikt och självständigt liv, säger Louise von Stockenström

I fredags presenterade Bonnier Tidskrifter sin stora undersökning på Tändstickspalatset i Stockholm för de som arbetar inom och tillsammans med bank- finans och försäkringsvärlden. Dessutom var chefsredaktörerna för Amelia, M-magasin och Tara med på lunchseminariet och berättade om hur Bonnier Tidskrifter lyfter de privatekonomiska frågorna i magasinen.

- Privatekonomi är ett ämne som engagerar våra läsare och som upptar en stor del av deras vardag, deras drömmar och ibland även deras orosmoln berättade Maria Sognefors, chefredaktör på Amelia.

Under seminariet berättade Rebecka Edgren Aldén och Therese Nilsson, konceptansvariga på Bonnier Tidskrifter, om hur Bonnier Tidskrifter bygger konceptaffärer utifrån insikterna och därmed hjälpa kunderna att skapa en bestående effekt hos kvinnor i Sverige.

En av insikterna från undersökningen var att 8 av 10 kvinnor sparar varje månad och hälften av dessa, 4 av 10, uppger att de sparar mer än 20 procent av sin månadsinkomst. Det främsta skälet är att skapa sig en säkerhetsbuffert, därefter följer sparande till kommande resor och den egna pensionen som spar-anledningar. Fler insikter från undersökningen finns att ladda ner här.

Vill du veta mer eller få en genomgång av undersökningen, kontakta:

Helena Taube Rehnmark, 076-535 64 65, helena.taube.rehnmark@bt.bonnier.se eller Louise von Stockenström, 070-922 75 65, louise.stockenstrom@bt.bonnier.se

• annons & marknad
  • analys