Allt om Mat:s vinpris Gyllene Glaset till Delas Frères.

Producent från Rhône är årets vinnare

Vinnaren har varit verksam i norra Rhône i 182 år. Det är Delas Frères, vanligen känd under det kortare namnet Delas. Tillsammans med Chapoutier, Guigal och Jaboulet räknas Delas som en av de fyra stora i norra Rhône.

– Rhôneviner ger generellt mycket vin för pengarna och Delas viner ger alltid extra mycket, säger Gunilla Hultgren Karell i Allt om Mat:s vinprovargrupp.

Juryns motivering

”För att under många år ha försett den svenska marknaden med välgjorda, prisvärda och ursprungstypiska viner från såväl norra som södra Rhônedalen.”

3 Delasviner i Systembolagets butiker:

71832 Delas Saint-Esprit 2015, Côtes-du-Rhône 99 kr

Strävt, eldigt och fylligt med finfin frukt och typisk rhônsk krydda i relativt tuff och kraftfull stil. Vinet speglar den rika årgången på ett bra sätt och är gjort på 60 % Syrah och 40 % Grenache. Kvalificerade sig till det fasta sortimentet från beställningssortimentet och är fortfarande kvar.

2800 Delas Les Launes 2015, Crozes-Hermitage 155 kr

Strävt, kryddigt och lite viltköttigt i rätt tuff stil med god, mörkbärig frukt en bit därbakom. Behöver lite tid för att runda av sig. Med 15 år på Systembolaget är detta en riktig trotjänare. Vinet framställs på såväl köpta som egna druvor.

2274 Delas Chante-Perdrix 2014, Cornas 339 kr

Fortfarande ungdomligt är vinet stramt och kryddigt med tydliga tanniner, någon ek och saftig, generös frukt. Ett riktigt stilfullt vin som lyfter tillsammans med en köttbit, exempelvis en lammkotlett.

Hervé Robert från Delas tar emot priset på matmässan Sthlm Food & Wine, Stockholmsmässan i Älvsjö, i dag torsdag 9 november.

Gunilla Hultgren Karell, Allt om Mat:s vingrupp

1998 Les Producteurs de Mont Tauch

1997 José Maria da Fonseca

1996 Umani Ronchi