Anders Juhlin ny CDO på Bonnier Magazines & Brands

Bonnier Magazines & Brands växlar upp sin digitala satsning och anställer FAB Medias förra VD Anders Juhlin som ansvarig för digitala konsumentintäkter.
– Det känns fantastiskt att få ansvar för en så viktig och starkt växande digital affär på Bonnier Magazines & Brands, säger Anders Juhlin, tillträdande CDO på Bonnier Magazines & Brands.

Nu riktar Bonnier Magazines & Brands blicken på allvar mot de digitala konsumentintäkterna.

– Vi har en stark position digitalt, framför allt vad gäller räckvidd genom några av Sveriges största sajter och varumärken inom mode, inredning mat och livsstil, vår starkt växande influenceraffär och annonsintäkter. Nu är det dags att växla upp vår satsning på digitala konsumentintäkter. Då är det jättekul att få in Anders som ansvarig för det här området, säger Lars Dahmén, VD på Bonnier Magazines & Brands.

– Bonnier Magazines & Brands är inne i en mycket spännande fas just nu med många pågående initiativ och en tydlig ambition och vilja att stå starka även i framtiden. En av de viktigaste komponenterna för att lyckas med den digitala affären är att öka de digitala läsarintäkterna. Här ser jag att Bonnier Magazines & Brands med starka varumärken, offensiva digitala mindset och sitt tydligt målgruppsfokuserade innehåll har alla förutsättningar för att lyckas, säger Anders Juhlin, som också kommer att leda och samordna utvecklingen av befintliga och nya initiativ kring digitala konsumentintäkter.

Inom affärsområdet Digitala Konsumentintäkter finns idag produkter och tjänster som kommer att vidareutvecklas, men huvudfokus blir att hitta nya typer av intäkter:

– Vi vet att vårt högkvalitativa redaktionella innehåll är otroligt uppskattat, har ett högt värde och är mycket intressant för våra kunder. Att ta betalt för det även digitalt och inte enbart i våra tryckta magasin är bland det viktigaste vi gör. Anders Juhlin kommer in som en superkraft här och kommer att göra ett strålande jobb. Jag ser verkligen fram emot att jobba tillsammans med honom, säger Frida Boisen, VP Head of Digital på Bonnier Magazines & Brands.

Anders Juhlin har en bakgrund från bland annat Aftonbladet och Frida Förlag, där han drev omställningen av företaget från en affär med tryckta magasin till digitalt fokus. När Anders Juhlin tog över som VD 2015 förändrade han bolaget och affären i grunden och bytte även namn på bolaget till FAB Media. När det 2017 gick upp i Aller Media lämnade han bolaget.

Anders Juhlins titel blir CDO, Chief Digital Officer, med fokus på konsumentintäkter. Han tillträder den nya tjänsten 5 mars och tar plats i ledningsgruppen.

Bonnier Magazines & Brands ledningsgrupp:

Lars Dahmén, VD, Thomas Jönsson, CFO, Frida Boisen, VP Head of Digital, Andreas Sandin, Annonsdirektör, Emma Norén, Marknadsdirektör, Erik Junesjö, CTO, Anders Juhlin, CDO, Åsa Rydgren, Förlagschef, Daniel Frodin, Förlagschef, Björn Söderström, Business Accelerator, Anna Wedin, HR-direktör.

Lars Dahmén, VD Bonnier Magazines & Brands, 070-789 18 48

Anders Juhlin, tillträdande CDO Bonnier Magazines & Brands, 070-629 26 62

Varje dag inspirerar, underhåller, engagerar och utbildar vi Sveriges befolkning via våra livsstilsmagasin, specialtidningar, digitala produkter såsom våra sajter, sociala medier, nyhetsbrev, mobila tjänster, webb-tv, läsarresor, kurser och event. Några av våra största varumärken är Allt om mat, amelia, Veckorevyn, Damernas Värld, Teknikens Värld, Sköna hem, mama och många fler. Vi har även Nordens största influencernätverk. Telefon: 08-736 53 00. Besöksadress: Torsgatan 21, Stockholm.