Bonnier Magazines & Brands säljer sina korsordstidningar till Keesing

Bonnier Magazines & Brands säljer sin portfolio av korsordstidningar till internationella korsordsförlaget Keesing.
Korsordstidningarna utgör en stabil magasinsaffär men har mindre av synergier med våra övriga starka affärsområden. När vi nu har fått ett bra bud från den ledande europeiska korsordsaktören så väljer vi att sälja för att satsa än hårdare på våra framtidssatsningar: digital utveckling samt nya tjänster och produkter kring våra starka varumärken, säger Lars Dahmén, VD för Bonnier Magazines & Brands.

Bonnier Magazines & Brands säljer samtliga sina korsordstitlar till anrika holländska korsordsförlaget Keesing, grundat 1911, som i och med detta på allvar går in på den svenska marknaden.

– Korsorden är fantastiska magasin som vi är mycket stolta och glada över att ha drivit under många år. Att sälja en sådan fantastisk verksamhet är inte något enkelt beslut, men en affär som denna gör att vi kan satsa än mer kraftfullt på våra digitala framtidssatsningar, säger Lars Dahmén VD för Bonnier Magazines & Brands.

Köparen Keesing har under många år jobbat med att etablera sig som Europas ledande mediahus för korsordsmagasin med mer än 750 utgåvor per år. Förlaget är verksamt i 11 länder och har fler än 300 anställda, och Keesing är marknadsledare inom pysselsegmentet i Frankrike, Belgien, Holland, Danmark och växer också i andra länder.

– Det känns bra att korsordstitlarna får ett nytt hem där publicistik av den här sortens innehåll är core business, säger Lars Dahmén.

Bonnier är ledande på den svenska marknaden. Försäljningen innefattar Bonnier Magazines & Brands samtliga titlar inom området och kommer att genomföras under våren.

– Bonnier är ett välkänt namn för korsordsentusiaster i Sverige, och Keesing kommer att upprätthålla detta goda rykte med stolthet och respekt i arbetet framöver. Förvärvet är ett fantastiskt exempel på Keesings avsikt att stärka sin position som Europas ledande mediehus inom vårt segment, säger Philip Alberdingk Thijm, VD för Keesing Media Group.

För mer information: Lars Dahmén, VD, Bonnier Magazines & Brands, 070-783 18 48

Bonnier Magazines & Brands
Bonnier Magazines & Brands är Sveriges största mediehus för featurejournalistik. Varje dag inspirerar, underhåller, engagerar och utbildar vi Sverige genom våra livsstilsmagasin, digitala produkter, sajter, sociala medier-kanaler, appar, onlinevideos, events, resor, edutainment och mer. Vi når fler än 4 miljoner svenskar varje vecka. Några av våra största varumärken inkluderar allt om mat, Sköna hem, mama, amelia och många fler. Vi driver också Nordens största influencernätverk.

Keesing
Keesing Media Group är Europas största publicist av korsordsmagasin. Med en upplaga på mer än 100 miljoner korsordsmagasin varje år. Keesing erövrar miljoner korsordsälskande hjärtan i Österrike, Danmark, Finland, Tyskland, Italien, Holland, Norge, Sverige, Schweitz och Storbritannien.