De är Sveriges mäktigaste mammor

Tidningen mama har utsett Sveriges 33 mäktigaste småbarnsmammor 2014. Anna-Karin Hatt, Carolina Gynning och Cristina Stenbeck är några av dem.

Nu har mama listat de svenska mammor med barn mellan 0-5 år som har mest makt. Listan har sammanställts av mamas redaktion och utgår från maktrankningslistor från Veckans Affärer, Ledarna, Expressen, Fokus, King, Metro, Nöjesguiden samt tidningens egen utmärkelse Årets mama.

-  Det är småbarnsmammor som dominerar världen just nu – i bloggtoppen, i de mest populära poddarna, som programledare för de största tv-programmen, som kläd- och smyckesdesigners, som författare till bästsäljande böcker, som filmstjärnor i Hollywood och som entreprenörer för framgångsrika företag, säger Rebecka Edgren Aldén, chefredaktör mama.

Namnen presenteras inte i någon inbördes ordning utan i bokstavsordning efter förnamn.

• Anna-Karin Hatt, 41
    Centerpartistisk IT- och energiminister. Har Ida, 17, Irma, 11, och Anton, 3.
  • Annika Strandhäll, 38
    Förbundsordförande för fackförbundet Vision med 160 000 medlemmar. Har Felicia, 10, och Ebba, 5.
  • Birgitta Ohlsson, 38
    Sveriges EU-minister som ofta pekas ut som Folkpartiets framtida ledare. Har Stella, 4, samt snart en nyfödd bebis.
  • Camilla Läckberg, 39
    Deckardrottning sedan tio år som tjänar multum på sina kioskvältarböcker. Har Wille, 12, Meja, 10, och Charlie, 5.
  • Carolina Gynning, 35
    Har gått från dokusåpadeltagare och glamourmodell till hyllad konstnär och programledare. Har Alicia, 2, och Adele, 1 månad.
  • Cindy Andersen, 33
    Affärsområdeschef på Ikea som nyligen hamnade på plats tre när Ledarna utsåg Framtidens kvinnliga ledare. Har Michelle, 5, och Caspian, 3.
  • Clara Lidström, 28
    Med sin blogg Underbara Clara har hon gett landsbygdsromantiken ett uppsving. Har Bertil, 3, och bebis i magen.
  • Cristina Stenbeck, 36
    När pappa Stenbeck dog fick Cristina ta över miljardimperiet. Har Mary, 6, och tvillingdöttrar som är 4.
  • Elaine Eksvärd, 32
    Retorikkonsult, storbloggare och författare. Har Matheo, 2.
  • Hannah Widell, 39, och Amanda Schulman, 34
    Entreprenörssystrar vars podd är störst i Sverige. Hannah har Rosa, 10, och Wilma, 2, samt väntar tillökning. Amanda har Charlie, 4, och Frances, 1,5.
  • Helena Helmersson, 40
    Hållbarhetschef på H&M. Näringslivets mäktigaste 2014. Har Leon, 8, och Annie, 5.
  • Ida Backlund, 29
  • Internationell löshårsdrottning. Startade Rapunzel of Sweden hemma i lägenheten i Umeå 2007. Nu omsätter företaget 80 miljoner kronor. Har Milla, 3.
  • Isabella Löwengrip, 23
    Driver utöver megabloggen Blondinbella både sko- och skönhetsföretag samt skriver böcker. Har Gillis, 7 månader.
  • Karin af Klintberg, 41
    Mästerproducent som ligger bakom ”Historieätarna” och ”Landet brunsås”. Har vunnit alla tv-priser som går att vinna. Har Bruno, 4, och Abbe, 2.
  • Karin Pettersson, 39
    Politisk chefredaktör för Aftonbladet. Har John, 6, och Eva, 2,5.
  • Leila Lindholm, 39
    Älskad tv-kock och kokboksförfattare. Driver Leila’s general store. Har Walter, 5, och Olivia, 1,5.
  • Lena Patriksson Keller, 44
    Pr-geni som styr bakom modekulisserna. Sitter i H&M:s styrelse. Har Lucas, 12, Victor, 10, och Olga, 5.
  • Lili Assefa, 38
    Pr-kvinna med kunder som Laila Bagge, Fredrik Ljungberg, samt ”Idol” och Melodifestivalen. Blev Årets karriär-mama 2013. Har Leah, 2,5.
  • Lisa Lindström, 40
    Vd för designbyrån Doberman, ordförande i UR:s styrelse och styrelseledamot i Avanza. Har Daisy, 9, och Olle, 5.
  • Louise Lindh, 34
    Snorrik arvtagerska och vice vd i familjen Lundbergs fastighetsbolag, ryktas vara den som tar över. Har Erik, 4, och Sofia, 3.
  • Malin Åkerman, 36
    Tvättäkta Hollywoodskådis. Har Sebastian, 1.
  • Martina Montelius, 38
    Briljant och kreddig teaterledare som blev Årets kulturmama 2013. Har Hilda, 9, Morris, 7, och Vera, 4.
  • Mernosh Saatchi, 35
    Framgångsrik affärskvinna och entreprenör. Årets cashmama 2008. Har Charles, 6, och Edward, 3.
  • Natashja Psomas Blomberg, 37
    Har med sitt blogg-alter ego Lady Dahmer fått mängder av svenskar att konvertera till feminismen. Har Ninja, 6, och Tamlin, 4.
  • Olga Rönnberg, 41
    Framgångsrik träningsprofil och Gud för träningssugna mammor. Enligt mamas läsare den kändismamma som inspirerar allra mest. Har Patricia, 21, Vera, 15, Joel, 13, samt tvillingarna Emma och Anna, 4.
  • Paula Uribe, 22
    Vinnare av Finest awards Årets föräldrablogg två år i rad. Har Molly, 1.
  • Sandra Nordin, 33
    Pr-proffs med några av Sveriges mäktigaste musiker på sin klientlista (Robyn, Kent, Veronica Maggio med flera). Har Bianca, 4, och Bernard, 1,5.
  • Sofi Fahrman, 34
    Modeorakel, författare, programledare och entreprenör som har modeinspirerat i snart tio år. Har Lily, 1.
  • Sofia Wallenstam, 31
    Den yngsta av de framgångsrika systrarna bakom klädmärket Dagmar. Har Ida, 2.
  • Stina Honkamaa Bergfors, 42
    VD för och en av grundarna av United Screens och fd Sverigechef för Google och YouTube. Styrelsemedlem i Ikea och Eniro. Har två barn, 3, respektive 4 år.
  • Kronprinsessan Victoria, 36
    Sveriges kronprinsessa och framtida regent. Har Estelle, 2,5.
  • Åsa Romson, 42
    Språkrör för Miljöpartiet. Har Lunne, 1,5.

För mer information, kontakta:

Rebecka Edgren Aldén, chefredaktör mama
08-736 50 76, rebecka@mama.bonnier.se