De vinner Damernas Värld Guldknappen 2015!

Filippa K vinner för andra gången Damernas Värld Guldknappen 2015. Den prestigefyllda knappen går till Filippa K:s creative director Nina Bogstedt. Happy Socks tilldelas Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015, och Läsarnas pris går till Maria Westerlind.

I dag, lördagen den 29 augusti, delas Sveriges mest prestigefyllda modepris – Damernas Värld Guldknappen – ut vid en gala på Grand Hôtel i Stockholm. I 34 år har Damernas Värld stöttat och uppmärksammat svenskt mode och design, och i år är det extra festligt då tidningen firar 75 år.
– I år har vi större fokus på de nominerade. Alla nominerade är vinnare och en del av svensk modehistoria. Att uppmärksamma svenskt mode är sedan i början av 1980-talet ryggraden i Damernas Värld. Vi jobbar aktivt kring det året om och därför har priset en sådan tyngd, säger Martina Bonnier, chefredaktör och modechef på Damernas Värld.

För andra gången i Damernas Värld Guldknappens historia delas priset ut till en som redan fått det. 1997 fick Flippa Knutsson priset för Filippa K och nu går priset till Filippa K:s creative director Nina Bogstedt.
– Det betyder självklart väldigt mycket för Filippa K att få ett så fint pris. Vi tar det som ett tecken på att den utveckling av varumärket som pågår uppskattas och märks. Jag är stolt över att få representera alla fantastiska kollegor som gör detta möjligt, säger Nina Bogstedt.

Damernas Värld Guldknappen Accessoar går till Happy Socks, som i år var nominerade för tredje gången.
– Det är en fantastisk känsla att få den här uppskattningen efter allt hårt jobb vi har lagt ner sedan 2008. Det här är en speciell tid för oss då vi utvecklar och expanderar varumärket med nya segment som underkläder, dressade strumpor och sportstrumpor. Så det känns som att priset kommer helt rätt i tid, som en uppmuntran inför framtiden. Det är också en viktig milstolpe att få det här erkännandet på hemmaplan efter all internationell uppmärksamhet, säger Viktor Tell, creative director på Happy Socks.

Under läsargalan på lördagen fick 800 läsare vara med när Läsarnas pris delades ut till en svensk designer – som läsarna själva har röstat fram. Priset går till Maria Westerlind som blivit omåttligt populär för sina vackra klänningar.
– Jag är så himla glad. Det är fantastiskt att få läsarnas pris. De kan ju rösta på vem de vill och så har jag vunnit! säger Maria Westerlind.

Varför tror du att just du vann läsarnas hjärta?
– För några år sedan drog jag ner på antalet plagg och valde att fokusera på det jag brinner för, nämligen klänningar i finaste tyger. Att inte tumma på pris och kvalitet på tygerna och närproducerat, tygerna är från Frankrike, Österrike och Italien och klänningarna sys i Portugal. Jag är så glad att jag nu får respons på det, att det var rätt att följa mitt hjärta och dessutom flytta utomlands vilket jag drömt om. Det är fantastiskt att göra festklänningar och få alla dessa underbara kvinnors bilder och fina ord efter att de har använt plaggen och känt sig så fina.

Juryns motiveringar
Damernas Värld Guldknappen:
”Genom att utveckla, förädla och förvalta en stil synonym med svenskt mode har årets vinnare bevisat att konsekvens och hållbart engagemang lönar sig i längden. Creative director Nina Bogstedt har lyckats med den storslagna bragden att se till att Filippa K tilldelas Damernas Världs Guldknappen för andra gången i historien.”

Damernas Värld Guldknappen Accessoar:
”En grå aprildag ville den kreativa duon göra något skoj. Att sprida färgglädje som affärsidé visade sig vara ett lyckokast. Genom rätt image, design och förpackning lyckades företaget bli världsledande inom sitt segment. I dag finns glada Happy Socks över hela världen, därför är Viktor Tell och Mikael Söderlindh värdiga vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015.”

Tidigare vinnare av Damernas Värld Guldknappen
1982 Rohdi Heintz, Dixi Coat