Här är vinnarna av Damernas Värld Guldknappen 2018

By Malina vinner Damernas Värld Guldknappen 2018.
Det prestigefyllda designpriset går till märkets grundare Malin Andrén.
Fjällräven Kånken tilldelas Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2018, och vinnare av Knappnålen är Selam Fessahaye. Priserna delades ut vid mode- och skönhetsfestivalen Sweden Fashion & Beauty Day på Stockholm Waterfront i lördags kväll.

Lördagen den 27 oktober delades Sveriges mest prestigefyllda modepris – Damernas Värld Guldknappen – ut under modefestivalen Sweden Fashion & Beauty Day på Waterfront i Stockholm.

Damernas Värld Guldknappen går i år till By Malina och märkets grundare Malin Andrén.

– Jag är så enormt hedrad! Det var för mig ouppnåeligt för några år sedan, och nu står jag här och har vunnit Guldknappen. Jag gråter en skvätt när jag tänker på det, säger Malin Andrén.

Damernas Värld Guldknappen Accessoar går i år till Fjällräven Kånken.

– Det känns såklart roligt! Åke Nordin som skapade firman och tog fram Kånken, hade en stark tro på tidlösa funktionella produkter som inte påverkas så mycket av svängningar i modet. Det tror vi fortfarande, och ingen produkt förmedlar den tanken bättre än 40-årsjubilerande Kånken, säger Henrik Andersson, Head of R&D Fjällräven.

Priset Knappnålen, vars syfte är att i ett tidigt stadie fånga upp och uppmärksamma ett modeföretag med en stark vision och utvecklingspotential, delas ut till en designer inom kategorin mode eller accessoar. Vinnare av Knappnålen 2018 är Selam Fessahaye.

– Det känns otroligt kul! Mitt största fokus har varit att skapa en så bra kollektion som möjligt, och att den fått så mycket kärlek är fantastiskt. Jag tror först att jag kommer förstå att jag vunnit detta pris när jag står där, om jag ens gör det då, säger Selam Fessahaye.

Juryns motiveringar:

Damernas Värld Guldknappen:

”Med en tydlig vision som aldrig vacklat även när trendvindarna blåst åt andra håll har denna färgstarka pionjär visat att festmode har en självklar plats i svenska kvinnors garderober. Tack vare oemotståndliga mönster, exklusiva material och en stor dos positiv energi skapar hon tillgängligt mode för alla kvinnor, och tillfällen. Malin Andrén är med sitt varumärke By Malina vinnaren av Damernas Värld Guldknappen 2018.”

Damernas Värld Guldknappen Accessoar:

”En svensk världskändis som står för hållbarhet i ordets sanna bemärkelse och visar att bra design är odödlig. Denna ikon har följt många svenskar genom livet, från första dagen på förskolan till vandringen i fjällen. Vi är stolta över att få hylla en ryggsäck som skrivit in sig i modehistorien. Fjällräven Kånken är vinnaren av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2018.”

Damernas Värld Knappnålen:

”För ett spännande och inkluderande mode med en lekfull twist, och en premiärvisning som gav oss både gåshud och framtidshopp. Denna designer har lyckats överföra sin fingertoppskänsla för styling och wow-faktor till sina egna plagg, och skapat ett helt eget uttryck på catwalken. Selam Fessahaye är vinnare av Damernas Värld Knappnålen 2018.”

Juryn för Damernas Värld Guldknappen

Lisa Pettersson, ordförande och modechef, Damernas Värld

Martina Bonnier, chefredaktör, Damernas Värld

Pär Engsheden, designer

Tina Törnqvist, hovstylist

Niklas Berglind, stylist

Damernas Värld har sedan 1982 delat ut designpriset Damernas Värld Guldknappen till svenska designers. Priset instiftades för att främja, stödja och uppmärksamma svenskt mode. Sedan 2010 koras även en vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar och från och med 2016 utses Damernas Värld Knappnålen för att belysa ung talang inom svenskt mode. Samtliga pristagare ingår nu i vårt gemensamma kulturarv och finns också representerade i Nordiska museets permanenta samlingar.

Lisa Pettersson, modechef Damernas Värld, lisa.pettersson@dv.bonnier.se

Niklas Sessler, ansvarig utgivare Damernas Värld, niklas.sessler@dv.bonnier.se

Josefina Karlström, projektledare Sweden Fashion & Beauty Day josefina.karlstrom@mag.bonnier.se

Läs mer på swedenfabday.se