Icon Brands får utmärkelse för IKEA-magasin

IKEAs internmagasin Sweden Today lanserades nyligen till företagets alla anställda globalt. Nu har det utsetts till Månadens Content av tidningen Resumé samt nominerats i tre kategorier till Guldbladet. Bakom magasinet står Joel Persson och Peter Smirnakos på Icon Brands, som drivs av redaktionen på Icon Magazine.

Med internmagasinet Sweden Today ”A glimpse into life up north”, vill företaget visa sitt ursprung och sin koppling till hemlandet och stärka bilden av IKEA som ett svenskt företag för sina anställda.

– Det har varit ett privilegium att jobba med ett av världens största företag och få vara med att påverka hur Sverige presenteras på en global arena. Vi har velat göra en kvalitetsprodukt i både text, bild och form och det har varit roligt att IKEA har haft så höga ambitioner samtidigt som vi har fått stor frihet att utforma innehållet, säger Joel Persson.

Magasinet är 132 sidor tjockt och bland reportagen finns bland annat unika intervjuer med profiler som Niklas Zennström, Mattias Dahlgren, Lina Tomsgård, Birgitta Ohlsson, Hans Rosling och Annika Falkengren. Det har distribuerats i både print och digitalt.

Fokus för innehållet är ämnen som innovation, autenticitet, öppenhet och omtanke – tanken är att skapa en förståelse och insikt för Sverige i dag och historiskt. IKEA är världens största möbeltillverkare och finns i 43 länder med 140 000 anställda. I magasinet håller de låg profil och syns först i slutet i ett 8-sidigt reportage från Älmhult där bland annat chefsdesignern Marcus Engman intervjuas.

– Vi är mycket glada för utmärkelsen och nomineringarna. Vi tycker själva att Sweden Today blev bra och vi tror att den här typen av kommunikation – oavsett plattform – är vägen framåt för alla företag: att bygga riktiga värden och visa vad man står för. Både internt, som i det här fallet, men också externt. IKEA var tydliga sin ambition om att skapa en kvalitetsprodukt, och då är det roligt när slutresultatet blir uppskattat, säger Peter Smirnakos.

Icon Brands är en kreativ kommunikationsbyrå med inriktning på att skapa innehåll och hjälpa företag att utveckla sitt varumärke. Den drivs av redaktionen på Icon Magazine.

Peter Smirnakos, chefredaktör Icon Magazine
peter.smirnakos@iconmagazine.se