KP fick Sveriges Tidskrifters Stora Pris

Under Tidskriftsgalan den 14 november hyllades Bonnier Tidskrifters varumärke Kamratposten med kvällens stora pris – för att i över 100 år varit en inkörsport till papperstidningsläsning för en ny generation.

När Sveriges Tidskrifter delade ut Tidskriftspriset 2013 på Stockholm Waterfront tog Kamratposten hem Sveriges Tidskrifters Stora Pris. Det prestigefulla priset delades ut för tredje gången och ges till en person, tidskrift eller ett företag som gjort betydande insatser för tidskriftsbranschen.
– Det känns hur bra som helst. Det betyder mycket för oss att branschen ser det som våra läsare sett så länge. Det är kul att juryn valde att uppmärksamma journalistik för barn. Hela redaktionen är väldigt glad och jag som chefredaktör är stolt, säger Lukas Björkman.

Juryns motivering:
Med ett tydligt fokus på läsarna och med en glädjande könsneutralitet har tidskriften i mer än 100 år väckt läslust och varit inkörsporten till papperstidningsläsning för en ny generation. I en tid där vi översköljs av reklambudskap och produktplaceringar står tidskriften fast vid sin reklamfria linje. Med en genomtänkt och god journalistik utgör tidskriften ett välkommet och viktigt reservat för vetgiriga, intresserade och engagerade barn.

Jury för Sveriges Tidskrifters Stora Pris bestod av: Hans Larsson, fd chefredaktör på Dagens Arbete (ordf.), Amelia Adamo, chefredaktör M-magasin och Devrim Mavi, chefredaktör Hotellrevyn.

Kamratpostens chefredaktör Lukas Björkman nås på 08-736 53 88 eller lukas.bjorkman@kp.bonnier.se.

• sveriges tidskrifter
  • lukas björkman
  • kamratposten
  • tidskriftsgalan